Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Oaspeții primăverii la Școala „Dimitrie Cantemir”

Parteneriat: Grădinița nr.24 – Șc. „D. Cantemir”

Oaspeții primăverii la Școala „Dimitrie Cantemir”

Sub genericul „Vreau să fiu elev” – din cadrul Zilei Porților Deschise, la Școala „Dimitrie Cantemir” din Oradea au pătruns o dată cu razele primăverii, de echinocțiu - 21 martie 2011, preșcolarii din grupa pregătitoare de la Grădinița nr. 24, viitori elevi ai școlii, însoțiți de doamnele educatoare Anca Jarca și Alina Ferche.

Prima lor „lecție” a fost una complexă și emoționantă. Au fost întâmpinați de viitorii lor colegi, de la care vor prelua la 15 septembrie ștafeta - elevii din clasa a IV-a C, aflați sub calda îndrumare a doamnei învățătoare Tatiana Coșarcă. Cele două generații de elevi s-au împrietenit extrem de repede și s-au încântat reciproc cu un mini-spectacol muzical, la care cu toții au fost, pe rând, talentați artiști și spectatori.
Urarea de bun-venit adresată micilor invitați de către doamna Teodora Codău, directorul unității, a fost urmată de un dialog plin de evlavie și bucurie creștină, amintindu-li-se că tocmai a fost dat startul Postului creștin pascal; acest moment dedicat Praznicului Învierii Domnului, datinilor acestei sărbători, totodată sfaturilor înspre bunătate, generozitate, ascultare și cumințenie, a fost moderat de doamna Diana Nichita, profesor de religie ortodoxă.
Copiii au făcut apoi cunoștință cu universul bibliotecii, unde i-am observat îndreptându-și  privirile uimite și nesățioase spre mulțimea de cărți care îi așteaptă să le descopere frumusețea și tainele, în anii ce vin. Doamna profesor Diana Nichita le-a amintit că nu doar Biblia și poveștile religioase oferă minunate modele morale, dar și în basme „binele învinge întotdeauna asupra răului”. Au îndeplinit aici prima lor sarcină „serioasă” de școlari – au primit  fișe de colorat reprezentând un monument de cult creștin, astfel că așezați la masa primitoare din sala de lectură, au desenat, au răsfoit, au ascultat și au pus întrebări surprinzătoare, însuflețiți de interes și curiozitate. Chiar mai mult, unii au demonstrat că sunt deja capabili să citească!
Din lumea poveștilor, au continuat periplul spre sala de sport unde, luând exemplul celor mai mari, s-au apropiat de saltele, spaliere – și, sprijiniți (la propriu …și la figurat) de domnul profesor Ioan Fildan, s-au luat la întrecere cu cei din a IV-a în exerciții și „performanțe” de gimnastică. Îmbujorați de efort, dar mereu debordând de energie și entuziasm, au vizitat și celelalte clase de nivel primar, pentru a oferi și a primi un exemplu de cumințenie și sârguință, pentru a se familiariza cu mediul în care vor învăța în următorii ani, cu dascălii, colegii, sălile de clasă, coridoarele, locurile de joacă …
Au mărturisit la plecare că activitatea le-a făcut plăcere, și am promis cu toții că ne vom reîntâlni în împrejurări la fel de vesele și incitante, constatând că școala nu e cine știe ce stres …e doar o grădiniță pentru când am crescut puțin mai mari! (Melania Ciomoș)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:40 Ora standard a Europei de Est