Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cine știe mai multe despre Marghita?

La C.N. „Octavian Goga”

Cine știe mai multe despre Marghita?

„Un popor fără cultură e ușor de manipulat”, spunea Immanuel Kant. Dar la fel este cu orice popor care are o cultură și nu o cunoaște.

Și pentru că „fiecare epocă stă pe umerii vremurilor trecute” (M. Eminescu), a-ți cunoaște înaintașii și faptele lor devine o necesitate. Legat de aceasta, în perioada 23 - 25 martie 2011, în cadrul Colegiului Național „O. Goga”din Marghita, s-a desfășurat un concurs cultural sub titlul „Cine știe mai multe despre Marghita?” Avându-i ca realizatori pe prof. Meda Vlaicu, prof. Zenovia Mihuc și bibliotecar Elisabeta Stan, activitatea a urmărit în primul rând creșterea nivelului de informare a tinerilor cu privire la tradiția, istoria, arta, într-un cuvânt, cultura orașului nostru. La concurs au participat cinci echipe a câte patru elevi (IX A, X A, X B, X C, XI A) și profesorii lor coordonatori, diriginții claselor. Jurizarea a fost asigurată de un grup de profesori, avându-l ca președinte pe domnul director, prof. Sas Marcel Emil. Astfel, pentru o mai bună cunoaștere a trecutului municipiului Marghita, o așezare urbană din nordul județului Bihor cu o populație de o mare diversitate culturală, de naționalitate și confesională, cuprinzând aproximativ 17.000 de locuitori, de o mare importanță economică în județul nostru, li s-a propus elevilor participanți o temă de cercetare – Marghita interbelică. Utilizând documente aflate la biblioteca orășenească, la biblioteca liceului sau culegând informații de la persoane vârstnice care încă locuiesc în Marghita și în împrejurimile ei, elevii au reușit să-și formeze un important bagaj de cunoștințe despre trecutul zonei, dar și să-și dezvolte abilități și deprinderi de relaționare socială. După o perioadă de cercetare și documentare elaborată a elevilor a început și competiția care s-a întins pe o perioadă de două zile. În prima zi de concurs echipajele au prezentat în fața juriului informațiile culese, fiecare abordând un domeniu specific de cercetare: educație, oameni celebri, cultură, administrație, politică. Rezultatele au fost excelente având în vedere diversitatea și ineditul informațiilor culese, dar și a diversității și creativității de care au dat dovadă copiii  în ceea ce privește modalitatea de prezentare (scenete, interviuri, prezenare în power point). La sfârșitul zilei, juriul a făcut o departajare dificilă și strânsă ca punctaj, echipele fiind sensibil egale ca valoare. A doua zi a concursului a adus în atenția juriului, dar și a multor elevi susținători din clasele participante un concurs de întrebări prezentat într-un mod special, plin de vitalitate și umor de prof. Cristian Chirobocea. Și aici echipajele au avut ocazia să-și testeze cunoștințele în domeniile amintite, iar participanții să primească informații utile. Departajarea a fost la fel ed dificilă și acum fiind nevoie de întrebări de baraj. La final, echipa clasei a X-a B (Deac Florina, Hava Marina, Chichineșdi  Manuela, Oros Mihaela) a fost desemnată câștigătoare. S-au acordat premii și diplome de participare.
Noi ne cunoaștem istoria
A fost mai mult decât interesant, aproape emoționant să descoperim lucruri, oameni, locuri vechi de o noutate spirituală și sufletească pentru noi. Constituirea școlilor, clădirile vechi, locuri pline de nostalgie azi, oameni importanți – patroni spirituali azi, activități și obiceiuri moștenite până acum sau pierdute, toate acestea ne-au îmbogățit. Dar cred ca un beneficiu și mai mare a fost gustul comuniunii și al relaționării – profesori, elevi, colegi, prieteni.
Și-au mai adus contribuția într-un fel sau altul profesorii: Tatiana Voicu, Livia Moisa, Stan Gheorghe, Pop Claudia, Rodica Ursan, Margareta Pop (consilier educativ),  Simona Sarca (director adjunct), Liliana Bodor, Cristian Bota, Cristi Costelaș. Ne dorim ca acesta să fie doar începutul activității și vrem să continuăm  la anul cu o altă perioadă de cunoscut pentru că nu vrem să uităm: un popor poate „pieri din lipsă de cunoștință” ( Osea 4,6- Biblia).(Cristian Bota)

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:28:02 Ora standard a Europei de Est