Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Provocări pentru știință și cercetare în perioade de criză

Universitaria – prof. Dumitru Draica

Provocări pentru știință și cercetare în perioade de criză

La sfârșitul lunii martie 2011, între 24 – 26 martie, a avut loc la Sibiu, în organizarea Universității Alma Mater, cea de-a V-a Conferință cu participare internațională, Provocări pentru știință și cercetare în perioade de criză.

După sosirea participanților la Sibiu și recepția de joi seara, vineri dimineața, 25 martie, de la ora 8, a avut loc înregistrarea participanților din Bulgaria, Canada, Cehia, Grecia, Italia, Lituania, Republica Moldova, San Marino, Serbia, Ucraina, Ungaria; din țară au fost prezenți reprezentanți ai centrelor universitare: București, Brașov, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Pitești, Ploiești, Reșița, Suceava, Târgoviște, Târgu-Mureș, Timișoara și Sibiu. De la ora 9 a avut loc Ceremonia de deschidere a lucrărilor Conferinței internaționale, în prezența rectorului universității, prof. dr. ing. ec. Nicolaie Georgescu, a prorectorului, prof. dr. Mircea Cosma, a prof. univ. dr. ing. Maria Turtoi și a altor universitari sibieni, dar și în prezența unor reprezentanți ai autorităților locale. Apoi, timp de două ore, a urmat prezentarea în plen a unor lucrări, unde au vorbit, printre alții, prof. N. Georgescu, M. Cosma, M. Turtoi, D. Petică-Roman, N. Hoanță, prof. dr. Lucio Laureti, de la Universitatea din Bari și prof. dr. Jane Pauncovic, de la Universitatea din Belgrad.
Începând cu ora 12, până seara, a urmat prezentarea celor 230 de lucrări științifice, în cele șase secțiuni ale Conferinței: 1. Științe economice, unde au fost prezentate 85 de lucrări; 2. Drept și științe administrative – 44 de lucrări; 3. Științe sociale și politice – 25; 4. Științe inginerești – 27; 5. Alimentație publică – 23; și, a VI-a secțiune, Filologie (Limba și literatura română – engleză) – 26.      
Au fost câteva ore intense de dezbateri, opinii, păreri, în care cei prezenți au schimbat gânduri, idei, impresii, și-au exprimat punctele de vedere, vizavi de comunicările prezentate, au ascultat și au comentat, în final, multitudinea faptelor prezentate din diverse domenii ale științei contemporane, pornind de la titlul generic al acestei manifestări științifice internaționale de la Sibiu, unde numărul participanților a crescut de la an la an, acțiunea Universității Alma Mater fiind inclusă, după cum menționa și rectorul prof. univ. dr. ing. ec. N. Georgescu, în calendarul manifestărilor științifice organizate anual de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, de la noi din țară.
Participanții, în marea lor majoritate, au apreciat nivelul științific înalt al comunicărilor susținute, pentru fiecare secțiune în parte, expunându-și propriile puncte de vedere și însușindu-și, în egală măsură și opiniile altor colegi. De altfel, toate lucrările prezentate pe secțiuni au fost incluse pe CD-uri, pe care organizatorii Alma Mater le-au înmânat tuturor participanților la această conferință.  
La secțiunea a șasea, Filologie – Limbă și literatură română – Limbă engleză, au fost susținute 26 de lucrări științifice, iar printre participanții din mai multe centre universitare din țară, București, Brașov, Constanța, Craiova, Pitești, Ploiești, Sibiu, au avut bucuria să fie prezenți, ca în fiecare an, de altfel, de la Universitatea din Oradea, conf. univ. dr. Dumiru Draica - a prezentat comunicarea ASTRA (150 de ani de la înființare) și revista Transilvania (unificarea și cultivarea limbii române literare) și lect. univ. dr. Valerica Draica – comunicarea Educația prin creștinismul popular.
Deși destul de lungă ziua de joi, dar nu și obositoare, s-a încheiat cu o cină festivă, un alt prilej, la fel de deschis, pentru participanți și organizatori, deopotrivă, de a-și împărtăși din îndelungata experiență la catedră, și nu numai. Și pentru că ziua de sâmbătă era rezervată vizitării orașului vechi și centrului istoric al Sibiului, dar și unor muzee din oraș și din Mărginime, toți au fost de acord că au petrecut zile frumoase în străvechiul oraș transilvan, de altfel, și vremea a fost superbă, au mulțumit gazdelor atât de generoase, care și-au dat toată silința să se simtă cât mai bine în aceste vremuri pe care le trăim cu toții, promițându-și să revină în martie 2012, cu aceeași plăcere!

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:36 Ora standard a Europei de Est