Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vive la Francophonie!

Vive la France!

Vive la Francophonie!

An de an, în 20 martie, se sărbătorește Ziua Internațională a Francofoniei în toate țările care au franceza ca limbă oficială, de cultură, de lucru sau de comunicare internațională.

La Școala cu clasele I-VIII, „înv. Gâlgău  Iosif” din Păgaia, elevii claselor gimnaziale au demonstrat că sunt niște adevărați francofoni. După o săptămână plină de pregătiri și evenimente, marți, 22 martie 2011, elevii și cadrele didactice s-au întâlnit pentru a prezenta tot ceea ce au pregătit.
Elevii clasei a V-a au prezentat un scurt moment cultural-artistic, iar elevii claselor VI-VIII au participat la un concurs intitulat „Les meilleurs francophones” („Cei mai buni francofoni”). Ei au fost împărțiți în șase grupe și au avut de susținut următoare probele: concurs PPT despre Franța și francofonie; test grilă de cunoștințe generale despre Franța; cine citește cel mai expresiv un fragment în limba franceză; pictarea unui tricou „a la francaise”; confecționarea unor monumente din Paris, din materiale reciclabile (la Tour Eiffel, le Louvre, l’Arc de Triomphe ...); personaje din literatura franceză (Phileas Fogg, d’Artagnan, Gavroche, le gamin de Paris, le Bossu de Notre Dame etc).
Pentru fiecare probă, elevii au avut un anumit timp la dispozitie, după care s-au prezentat în fața colegilor spectatori. Toate probele s-au desfășurat în limba franceză. În timpul concursului, spectatorii și-au încurajat favoriții cu aplauze și fluturând stegulețe cu tricolorul Franței. Înainte de începerea concursului s-a intonat „La Marseillaise”, iar în timpul derulării concursului au fost audiate și alte melodii franțuzești.
Activitatea s-a încheiat cu premierea concurenților și prezentarea celor mai reușite picturi cu monumente din Paris, precum și afișe despre Franța, în format electronic. Toate lucrările și materialele realizate de copii și-au găsit locul în cadrul unei expoziții. (Elisabeta Goman)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:17:11 Ora standard a Europei de Est