Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La Pontecorvo, în Italia

A V-a reuniune de proiect

La Pontecorvo, în Italia

A cincea întâlnire din cadrul proiectului multilateral Comenius „All Different-All Equal”, proiect derulat de Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea, împreună cu parteneri din Lituania, Polonia, Italia și Bulgaria, s-a desfășurat la Pontecorvo, în Italia, în perioada 20-25 martie 2011.

Delegația română a fost reprezentată de prof. Șilinca Mihaela – coordonator de proiect, prof. Ioan Hora – directorul liceului, Adriana Meșter - director adjunct, înv. Eva Fekete, Florica Hora, Adina Merce și Daniela Chereși.
Obiectivele principale ale proiectului sunt: respectarea moștenirii culturale a popoarelor, având la bază vechile tradiții, și obiceiuri, depășirea barierelor culturale și de limbă între participanți, formarea identității și a conștiinței naționale, pentru a fi în armonie cu conștiința membrilor comunităților europene și ai întregii lumi. Aceste obiective au fost concretizate și în cadrul acestei întâlniri prin tema stabilită: valorificarea basmelor specifice tradiției fiecărei țări implicate. Elevii liceului nostru, sub coordonarea doamnei prof. Ioana Trempe, au interpretat basmul „Făt-Frumos din lacrimă”, materialul filmat fiind prezentat în cadrul reuniunii din Italia.
Tot la această întâlnire, a fost prezentat și Calendarul proiectului Comenius „All Different – All Equal”, calendar ce valorifică cele mai importante momente istorice, religioase și culturale din viața comunităților reprezentate de școlile care participă la proiect. Calendarul a fost realizat cu lucrări ale elevilor claselor primare, fiecare țară realizând un număr de douăsprezece desene. Școala noastră a participat la acest demers cu toate clasele primare. Sarcina de a realiza calendarul proiectului pentru toate cele cinci țări a fost asumată cu succes de domnul înv. Șandor Traier.
Activitățile desfășurate în Italia au vizat în special familiarizarea oaspeților cu sistemul de învățământ primar din peninsulă, cu accent pe depășirea granițelor culturale, sociale și geografice. Am avut bucuria de a intra în contact cu comunitatea de elevi și cadre didactice din două școli, II Circolo Didattico din Pontecorvo și școala primară din San Giovanni Incarico. Fiecare sală de clasă sau activitate care era în desfășurare ne-a indicat implicarea gazdelor noastre în promovarea acestui proiect. De asemenea, elevii italieni au pregătit două momente artistice deosebit de reușite, organizate în jurul sărbătoririi a 150 de ani de la unirea tuturor regiunilor Italiei.
Un alt moment important l-a constituit întâlnirea cu autoritățile locale, primarul localității San Giovanni Incarico și reprezentantul pe probleme de cultură al Provinciei Frosinone, domnul Antonio Abbate. Discursul lor a subliniat importanța pe care cultura și educația o au în promovarea valorilor toleranței și integrării sociale, acestea fiind principalele axe care vor asigura dezvoltarea Europei.
Gazdele noastre au vrut să ne demonstreze încă o dată că Italia este unul dintre cele mai mari centre culturale ale lumii, oferindu-ne prilejul de a vizita Roma, Napoli, castelul regal de la Caserta, mănăstirea Montecassini sau ruinele romane din vremea împăratului Tiberiu.
Următoarea întâlnire de proiect, și ultima de altfel, va avea loc la sfârșitul lunii mai – începutul lunii iunie în Bulgaria. (Mihaela Șilinca)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Pontecorvo, în Italia.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:51:55 Ora standard a Europei de Est