Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un nou stagiu de formare profesională în Irlanda de Nord

Prin proiectul de mobilitate Leonardo da Vinci VETPRO

Un nou stagiu de formare profesională în Irlanda de Nord

Proiectul de mobilitate Leonardo da Vinci VETPRO „Îmbunătățirea calității educației prin promovarea metodelor moderne de predare-învățare” este un poiect aprobat spre finanțare pentru Grupul Școlar „Ioan Bococi” Oradea, cu numărul LLP—LdV/VETPRO/2010/RO/164.

Acest proiect a oferit oportunitatea a 10 cadre didactice de a lua contact cu un sistem descentralizat de formare profesională, prin participarea acestora la stagiul de formare profesională în perioada 24-30 martie 2011 la organizația de primire  North West Academy- Londonderry, Marea Britanie -Irlanda de Nord.
În urma concursului de selectie,10 cadre didactice  încadrate la Grupul Școlar „Ioan Bococi” Oradea în aria curriculară Tehnologii și responsabili cu predarea și instruirea practică a elevilor în domeniile: industrie textilă și pielărie, turism și alimentație, estetică și îngrijirea corpului omenesc, agricultură, au participat în perioada 14-21 martie 2011, la un stagiu de pregătire generală, culturală și pedagogică, precum și la o pregătire lingvistică, organizată de către Centrul lingvistic ”Yes”. În urma stagiului de pregătire lingvistică cadrele didactice au obținut un Certificat lingvistic. Pregătirea culturală s-a desfășurat și în Marea Britanie prin vizitarea obiectivelor importante din Londonderry și Irlanda de Nord.
Stagiul de formare profesională la North West Academy-Londonderry,UK - a constat în următoarele tipuri de activități specifice:
vizite de lucru la: Colegiul North West Regional  Londonderry, Western Education & Library Board, Rutlerge Northern Building Londonderrry, Centrul de formare al personalului didactic din IPT St.Mary s University College Belfast, Colegiul St.Cecilia’ s  Londonderry;
ateliere de lucru pentru identificarea elementelor transferabile pentru aceleași unități de competențe, elaborarea unei strategii de identificare a nevoilor pieței în vederea elaborării curriculumului la decizia locală, realizarea unei unități de învățare dintr-un stadiu de practică, folosind informațiile colectate de la agentul economic, proiectarea unei activități de formare a personalului din ITP;
prezentări privind organizația de primire, domeniul de educație și formare oferit, utilizarea materialelor realizate;
dezbateri privind asemănările și deosebirile între curriculă și dotarea pentru aceleași specializări între școlile vizitate și beneficiari, rolul administrației locale în stabilirea ofertei de formare, dotarea școlilor și realizarea de parteneriate școală - agenți economici, asemănări și deosebiri privind formarea personalului diactic din IPT in UK și RO;
analize (analiza celor observate, identificarea elementelor transferabile);
asistențe la ore și activități de evaluare.
Mobilitatea, cu siguranță, va avea un impact profund și de durată asupra: dezvoltării  profesionale a participanților prin: realizarea portofoliului personal cu documente, cunoașterea metodele eficiente utilizate în procesul instructiv- educativ din UK, cunoștințe și exemple de bună practică în activitățile școlare și educaționale, dezvoltarea capacității participanților de a furniza servicii educaționale performante, dar și dezvoltării personale a participanților prin preluarea exemplelor pozitive din experiența partenerilor, precum și dezvoltarea în viitor a unor parteneriate, cultivând relațiile dobândite în cadrul mobilității.
Proiectul a fost realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale - Programul Sectorial Leonardo da Vinci - Programul de Învățare pe tot Parcursul Vieții, după cum am aflat de la coordonatorul de proiect - prof. ing. Mihaela Popovici (director adjunct al Grupului Școlar „Ioan Bococi”).
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un nou stagiu de formare profesională în Irlanda de Nord.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:57:33 Ora standard a Europei de Est