Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pe podium au urcat echipajele de la „Ghibu”, Dobrești și Tinca

Concursul preventiv „Școala fără violență” – ed. a IV-a

Pe podium au urcat echipajele de la „Ghibu”, Dobrești și Tinca

Cea de-a patra ediție a Concursului cu tematică preventivă „Școala fără violență”, desfășurată joi (14 aprilie 2011), la sala festivă a Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea, a fost câștigată de echipajele de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea (pe locul I), Liceul Tehnologic din Dobrești (pe locul II ) și Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” din Tinca (pe locul III), mențiuni: C.N. „Octavian Goga” din Marghita, colegiile tehnice „Andrei Șaguna” din Oradea și „Alexandru Roman” din Aleșd.

La deschiderea oficială a manifestării au onorat: dl profesor-inspector școlar Ilie Crăciun – reprezentantul I.S.J. Bihor, comisar de poliție Ioana Indrieș – reprezentant al Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității - organizatorul principal al acțiunii, prof. Mihai Vesa – directorul liceului gazdă și prof. Daniela Marinău – director adjunct al liceului și membru în echipa de proiect (echipă din care mai fac parte inspector Flaviu Iova și agent Lăcrimioara Fărcane, din cadrul Compartimentului de Analiză și Prevenire a  Criminalității, prof. Daniela Marinău, Camelia Timofte – consilier educativ, Valentin Laslău și Ionela Belbe.
Concursul a fost organizat de Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul I.P.J. Bihor, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”.
Competiția și-a propus drept scop formarea unei conduite preventive în rândul tinerilor, pentru a preveni manifestarea violenței în mediul școlar. Printre obiectivele concursului se numără implicarea tinerilor în activități preventive, optimizarea mesajelor preventive și diversificarea canalelor prin care acestea sunt transmise tinerilor, astfel încât să fie cât mai apropiate caracteristicilor de vârstă ale acestora și, nu în ultimul rând, consolidarea parteneriatului Poliție – Școală.
La cea de-a IV-a ediție au participat 16 echipaje din 17 înscrise: C.T. „Al. Roman” Aleșd, Liceul Tehnologic din Dobrești, Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”, Grupul Școlar Sanitar „Vasile Voiculescu”, Liceul cu Program Sportiv „Bihorul”, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida”, Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita, Grupul Școlar Agricol din Valea lui Mihai, Colegiul Tehnic din Vadu-Crișului, Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” din Tinca, Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” și Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea. Marele absent a fost echipajul Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul”. La competiție au fost angrenați, după aprecierea organizatorilor peste 120 de elevi din clasele IX – XII. Concurenții au avut de susținut trei probe: o probă artistică (practică) – o scenetă cu mesaj nonviolent; o probă teoretică, în cadrul căreia au avut de răspuns la un chestionar cu 10 întrebări cu tematică preventivă, iar cea de a treia probă a fost pregătită de-acasă: un colaj format din două fotografii în format A4, încadrate de un mesaj împotriva violenței. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pe podium au urcat echipajele de la „Ghibu”, Dobrești și Tinca.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:09:36 Ora standard a Europei de Est