Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Să ocrotim Pământul

Proiect educațional

Să ocrotim Pământul

Moto: „A înțelege natura înseamnă a înțelege viitorul, dar a face ceva pentru salvarea naturii, atât de amenințată azi, înseamnă a contribui la fericirea omenirii” – E. A. Pora

În cadrul proiectului educațional „Să ocrotim Pământul”, coordonat de profesor Liliana Balint – directorul școlii și secretar-șef Cornelia Bălan, elevii claselor I-VIII din Rieni au organizat o expoziție în holul școlii, în săptămâna 11-14 aprilie 2011, cu sprijinul dascălilor lor: înv. Nagy Panda Laura, Laza Viorica, prof. Marge Loredana, Dume Felicia, Ilieș Angela, Pirtea Claudiu, Cioflan Ioana, Pașca Ancuța, Dudaș Marțian, David Anamaria, Miclea Irina, Mocan Ioan, Lobonț Marius, Cornelia Bălan – secretar-șef și al dnei director Liliana Balint. Expoziția a fost dedicată Zilei Pământului. Dar nu s-au mulțumit doar cu atât, ci au plantat mușcate în jardiniere și au făcut curățenie în curtea școlii. S-au alcătuit echipe de profesori care au săpat și plantat brăduți în parcul școlii, dând un bun exemplu elevilor și o lecție de viață. Pământul are și el o zi specială, considerată ca o zi de naștere. Ziua Pământului este sărbătorită în fiecare an pe 22 aprilie. Pentru binele nostru, al tuturor, trebuie să păstrăm râurile, lacurile și iazurile curate pentru a avea o apă bună. Să nu aruncăm gunoaie la întâmplare, peste tot, pentru ca mediul nostru, ambientul să ne producă plăcere. Toți putem ocroti și înfrumuseța pământul cu o floare și un copăcel care ne vor încânta și ne vor da aer curat.
Trebuie să fim conștienți că facem parte din „NATURĂ”, cu trupul și mintea, trăim în mijlocul ei și trebuie să-i respectăm legile!
Elevii din Rieni sunt conștienți de ceea ce se întâmplă și sunt triști pentru că sunt neputincioși în fața „POLUĂRII”, dar nu pot fi indiferenți în fața nepăsării consătenilor, cărora doresc să le schimbe comportamentul și mentalitatea. Nu au voie să creadă că problema Pământului se va rezolva de la sine, fără contribuția omului. Calitatea vieții nu este un dar divin, în mare parte este opera proprie a omenirii. (Liliana Balint)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Să ocrotim Pământul. 

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:51 Ora standard a Europei de Est