Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O serată italiană, pentru diseminarea proiectului Comenius

Vineri, la Biharia,

O serată italiană, pentru diseminarea proiectului Comenius

Vineri (15 aprilie 2011), la sala de sport a Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia, am participat la o serată italiană, organizată de echipa de proiect multilateral Comenius „Spotlight on the European culture and cultural capitals of Europe”, după reuniunea de proiect din Italia.

O săptămână în Italia
În cadrul acestui proiect Comenius, Școala din Biharia are ca parteneri școli din Ungaria, Turcia, Spania, Franța și Italia: Karácsony Sándor Általános Iskola (Debrecen-Ungaria) – coordonator de proiect, Instituto Comprensivo „Don Milani” (Piemonte-Italia), Bachelievler Adnan Menderes Anadolu Lisesi (Istanbul-Turcia), CEIP Victorio Macho (Burguillos-Spania) și Ecole Elementarire 159 aveneu Permentier (Paris-Franța).
Scopul proiectului vizează dezvoltarea și aprofundarea cunoștințelor despre culturile naționale și europene; promovarea cooperării între școli prin cunoașterea culturii diferitelor țări, instituții culturale, diverși artiști și operele lor, tradiția, viața culturală și arta populară ale altor națiuni; găsirea de activități interesante pentru petrecerea plăcută și utilă a timpului liber; îmbunătățirea abilităților de comunicare și creativitate, munca în echipă, activitatea de cercetare, creșterea încrederii în sine, competențele sociale, dezvoltarea competențelor digitale, folosirea limbii engleze ca instrument de comunicare...
Ei fac școală șase zile pe săptămână
Trei elevi și trei profesori din Biharia (Borbely Tibor, Gergely Timea, Bathori Renata, prof. Oros Erika – coordonator de proiect, Szabo Gergo și Vad Marta – directorul școlii) au participat, timp de o săptămână, la reuniunea de proiect care a avut loc la școala din Paesana (localitate situată în nord-vestul Italiei, la poalele munților Alpi. „După această reuniune, parcă am devenit și noi mai relaxați. Este lecția pe care am învățat-o de la italieni, care sunt foarte relaxați. Ei nu se grăbesc. Noi suntem tot timpul pe picior de fugă.  Vrem să facem cât mai multe. Ei nu. Ei au timp suficient pentru toate. La ei nu e necaz că se întârzie la ore. Întârzie elevul, întârzie profesorul... Ei fac școală șase zile pe săptămână. Și sâmbăta. Câte cinci ore pe zi ori șase zile fac 30 de ore săptămânal. Nu prea au pauze, doar pentru a schimba sala de clasă. Au și multe ore comasate, câte două ore, fără pauză. Sunt autonomi financiar. Proiectul nostru tocmai această menire are de a cunoaște culturile partenerilor noștri. Când ne-am prezentat în Italia a trebuit să interpretăm cântecul pe care l-am avut de pregătit „Come mai” și să le ducem o hartă a României construită din mozaicuri. Am călătorit mult în cele șapte zile. Am vizitat orașul Torino, unde există cel mai mare muzeu al Egiptului. Ne-am plimbat cu telefericul, am mâncat specialități tradiționale, am participat la o serbare grandioasă la împlinirea a 150 de ani de la unificarea Italiei. Copiii noștri au avut curajul de a conversa în engleză, de a lega prietenii, au făcut schimb de adrese. La sfârșitul lunii mai vom pleca în Turcia. Se pare că turcii sunt cei mai prietenoși parteneri...”, ne-a declarat dna Vad Marta, directorul școlii din Biharia.
Pentru diseminarea proiectului, cei trei elevi și profesori au povestit tot ce au făcut și au văzut în Italia, au prezentat foarte multe materiale: postere, cărți, pliante, albume, reviste și poze, imagini și materiale în power point, au cântat, au dansat și s-au jucat...
Una peste alta, a fost o serată italiană reușită, încheiată cu pizza! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O serată italiană, pentru diseminarea proiectului Comenius.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:54:00 Ora standard a Europei de Est