Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Masa tradițională de Paște… la Oșorhei

În întâmpinarea sărbătorilor pascale

Masa tradițională de Paște… la Oșorhei

Primăvara este un prilej de bucurie și de reînviere a întregii naturi și făpturi omenești și nu întâmplător Învierea lui Iisus Hristos este sărbătorită în acest anotimp minunat.

Înainte de intrarea în vacanță, cadrele didactice și elevii Școlii cu clasele I-VIII din Oșorhei au reușit să se bucure de sărbătoarea pascală, întâmpinând-o cu o activitate tradițională.
 În deschiderea activității, doamna director, prof. Indrie Adriana, și dna director adjunct Franciac Ana au luat cuvântul, prezentând programul și făcând unele precizări...
Elevele Mercea Camelia și Lazăr Romina, din clasa a V-a A, au evidențiat semnificația sărbătoririi Paștelui și au adus câteva explicații despre mielul pascal, ouăle încondeiate și lumina din noaptea de Înviere. Au urmat cântece și poezii care au vorbit despre Învierea Domnului nostru Iisus Hristos.
Elevii au fost coordonați de inst. Indig Daniela, prof. Fekete Nausica, Þoca Amalia, Tișe Claudia, Scriminți Lavinia, Pop Laura, Damaschin Mirela, Nica Octavia, Cadar Lucia și Papp Virag, de la pictarea ouălor încondeiate și organizarea mesei tradiționale, la programul artistic... Florile și ramurile verzi au împodobit mesele pascale, ca simbol al primăverii. Cu sufletele pline de bucurie am realizat totul în timp de o săptămână.
Vineri,15 aprilie 2011, am avut bucuria de a admira ouă frumos încondeiate cu formule matematice și chimice, dar și cu simboluri religioase. Dragostea și atașamentul cu care au lucrat elevii sunt dovada creațiilor în versuri, a compunerilor și a colajului de Paște cu iepurași, ouă roșii și Crucea de pe muntele Golgota care ne-a amintit de răstignirea lui Iisus.
Desenele frumoase ale copiilor au fost cele care ne-au decorat holul școlii. Nu în ultimul rând am admirat mesele pregătite cu gust și străduința tuturor pentru a fi cât mai bogate. Fiecare le-a gătit cu cele mai grozave ornamente, obiecte specific-pascale, iepurași, ouă frumos pictate și încondeiate, flori și lumânări aprinse.
În finalul activității, am vizionat un filmuleț cu tradiții de Paște din Bihor. (Amalia Þoca)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:24:51 Ora standard a Europei de Est