Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Stagii de pregătire profesională la Universitatea Franche-Conte din Montbeliard, Franța

În cadrul proiectului internațional Leonardo da Vinci

Stagii de pregătire profesională la Universitatea Franche-Conte din Montbeliard, Franța

Din 2005, între Universitatea din Oradea și Universitatea Franche-Conte din Montbeliard (Franța) s-au înfiripat relații de colaborare internațională, prin programul Erasmus.

Întrucât la Montbeliard s-a creat un masterat în Tehnologia informației și Multimedia, din 2006, de la Universitatea din Oradea, s-au înscris primii 10 absolvenți (masteranzi) în Tehnologia informației și Multimedia, care au participat la un curs de trei luni în cadrul proiectului internațional de mobilități Leonardo da Vinci cu finanțare în formare profesională. În 2008, a urmat a doua serie, în cadrul celui de-al doilea proiect Leonardo, pentru șase absolvenți orădeni. Din prima serie, Radu Balog-Crișan a beneficiat din partea Universității din Montbeliard de susținere financiară (parțială) în pregătirea tezei de doctorat. Anul acesta, Radu urmează să-și susțină teza de doctorat - „Modelizarea obiectelor pedagogice pentru o platformă semantică de învățare”. Din cea de-a doua serie, a fost selectat pentru bursă (de data aceasta completă, de 1.500 de euro pe lună) pentru a-și pregăti teza de doctorat Szilagyi Ioan.
Aveam să aflăm toate acestea nu de la Radu Balog-Crișan sau de la Szilagyi Ioan, cum era normal și firesc, cei dintâi beneficiari ai unor burse, ci de la directorul Departamentului Multimedia din cadrul Universității Franche-Conte din Montbeliard, prof. univ. dr. Ioan Roxin, prezent la Oradea, timp de 10 zile, când a ținut cursuri pentru masteranzii orădeni. Pe românul și bihoreanul nostru, fost coleg de liceu pedagogic, nu l-am mai văzut de mai bine de un sfert de veac. Din 1991, dl profesor Roxin Ioan s-a stabilit în Franța, împreună cu familia (soția - doamna Luminița Roxin - e profesor universitar la masterul de comerț electronic, iar cele două fiice sunt absolvente de universitate: Simina a făcut master în finanțe și risc, iar Ana-Maria a absolvit Facultatea de Informatică, beneficiind de o bursă post doctorat).
Revenind la U.F.C., dl profesor Ioan Roxin avea să delimiteze exact genul proxim și diferența specifică, în sensul că Universitatea Franche-Conte Besancon are mai multe secții – unități de învățământ, iar una dintre aceste unități de învățământ și cercetare este cea din Montbeliard, în cadrul căreia ființează un Departament Multimedia, al cărui director este. Pe partea de cercetare, există un laborator de cercetare LASELDI, axat pe Tehnologiile Web semantic, aplicate în învățământul la distanță, edițiile numerice (digitale) și mediile interactive. Pentru cei interesați de bazele mediilor numerice (digitale) și Tehnologia informației, trebuie să spunem că dl profesor Ioan Roxin a scos o carte (în 2005, la editura Vuibert) – „Fundamentele Multimedia”, care se adresează studenților cu licență și master în specializările de Tehnologia informației, profesorilor de informatică, precum și tuturor celor interesați de bazele mediilor numerice (digitale).
În 2011 – cel de-a III-lea proiect Leonardo
În acest an, în cadrul proiectului internațional de mobilități Leonardo da Vinci (cu numărul LLP-LdV/PLM/2010/RO/043), intitulat „Tehnologii de Web Semantic pentru biblioteci digitale”, finanțat de către A.N.P.C.D.E.F.P. (Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale), având ca parteneri Institutul de Studii Euroregionale, Oradea și Universitatea Franche-Conte, Montbeliard, Franța, s-a organizat stagiu de pregătire profesională adresat absolvenților din domeniile Tehnologia informației, Biblioteconomie și specializări conexe. De pregătirea dosarelor pentru acest nou proiect Leonardo se ocupă prof. univ. dr. Ioan Horga și prof. univ. dr. ing. Mircea Curilă. Coordonatorul proiectului din partea română este prof. univ. dr. ing. Mircea Curilă, iar tutorele părții franceze este prof. univ. dr. Ioan Roxin. În baza acestui proiect, șase stagiari români (Adrian Florin Hava, Florin Adrian Popa, Mihaela Anca Gavrilă, Claudia Dorina Popovici, Ioana Nicoleta Galea și Aron Szilagyi) își desfășoară activitatea de formare profesională în domeniul Tehnologiilor de Web Semantic la Universitatea din Montbeliard, pe o durată de trei luni (în perioada 7 martie - 29 mai 2011). Cea de-a doua serie este programată în perioada 26 septembrie – 20 decembrie, pentru patru stagiari.
Într-un asemenea stagiu, cursanții desfășoară 35 de ore pe săptămână în sala multimedia și în laboratoarele de cercetare, beneficiind însă și de nenumărate oportunități pentru a vizita regiunea și Franța (Parisul), participări (gratuite) pe stadionul de fotbal la meciurile echipei locale, vizită la Uzinele Peugeot, vizite în familiile franceze, transport gratuit pe mijloacele de transport în comun în oraș, dar și în cele 29 de comune ale zonei metropolitane (gratuitatea fiind acordată de însuși primarul orașului și al zonei metropolitane, dl Pierre Moscovici, ai cărui părinți se trag din România), excursii în Elveția, iar în 5 mai vor vizita Parlamentul European (de la Strasbourg).
În foto: dl prof. univ. dr. Ioan Roxin, dl prof. univ. dr. ing. Mircea Curilă, doctorand Radu Balog-Crișan, precum și secvențe din Franța, cu stagiarii români...
Moise-Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Stagii de pregătire profesională la Universitatea Franche-Conte din Montbeliard, Franța.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:09 Ora standard a Europei de Est