Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 ianuarie 2023

Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se deființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.
„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege al învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România”, se arată în textul scrisorii.
În document sunt menționate rezultatele deosebite pe care le-au obținut la titularizare absolvenții liceelor pedagogice: „Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice”.

Citiți în continuare ...Stirea din 13 ianuarie!!!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 ianuarie 2023
Să te crucești!!!

Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege al învățământului preuniversitar – surse

Liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar obținut pe surse de Edupedu.ro. Acest lucru înseamnă că liceenii formați în liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător.
Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
La articolul 52, alin. (2) stabilește că liceele pedagogice vor avea specializările de educator-puericultor și instructor de educație extrașcolară: „(2) Unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară”.
La alin. 3 de la articolul de mai sus apare că „prin absolvirea cu diplomă a specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, se consideră îndeplinite condiţiile de formare psihopedagogică şi de calificare necesare ocupării funcţiei didactice de educator-puericultor, educator educaţie timpurie, educatoare/educator”.
De menționat este că, potrivit proiectului de lege Deca, elevii care la data adoptării proiectului de lege erau înscriși în licee pedagogice și aveau specializarea de învățători vor putea fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.
Art. 244 alin. (25) din proiectul Deca: „Elevii care la data adoptării prezentei legi erau înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare precum şi absolvenţii acestei specializări prin excepţie de la prevederile art. 171, alin. (1), litera e) pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar”.
La capitolul formarea inițială a personalului didactic de predare apare că în liceele pedagogice pot fi formați atât educatori-puericultori pentru creșe, cât și educatori pentru grădinițe. Tot aici este menționat învățământul primar pentru educator/educatoare, dar probabil este o greșeală.
„Prin excepţie de la prevederile alin. (6), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator se realizează prin unităţi de învăţământ preuniversitar cu profil pedagogic, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I”, conform art. 165. alin. (10).
Condițiile de ocupare pentru funcțiile didactice
Absolvenții liceului pedagogic, cu specializarea învățător, vor putea fi angajați în școli. Pentru funcțiile de educator-puericultor, educator/educatoare și învățător/învățătoare trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții, potrivit art. 171 alin. (1) din proiectul de lege consultat de EduPedu.ro:
„a) pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcţii didactice;” – vezi mai jos, în articol, ce excepții au fost introduse până în 2025;
„d) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ preşcolar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „educatoare” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
„e) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ primar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „învăţător” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
j) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea învăţător sau învăţătoare.”
La creșă vor putea fi angajați pe funcția de educator-puericultor și absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare sau învăţătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi, precum și absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, având aceeași condiție.
În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, învățătorii puteau fi formați în liceele pedagogice, conform art. 130 alin. (4): „Prin excepţie de la prevederile alin. (2), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator şi învăţătoare/învăţător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiştrilorinstructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar.”...

Concurs cu premii

Să învățăm să circulăm corect! (2)

Concurs cu premii

Săptămâna trecută, v-am lansat provocarea la concurs, oferindu-vă câteva informații legate de circulația rutieră (principalii termeni folosiți în circulația rutieră: drum public, parte carosabilă, bandă de circulație, intersecție...).
Astăzi, declanșăm concursul, punându-vă pe tapet trei chestiuni la care ne-am referit în episodul trecut.

1. INTERSECÞIA este definită ca fiind:
a). locul de încrucișare a două drumuri;
b). locul unde se întâlnesc sau se întretaie mai mult de două drumuri;
c). locul de întâlnire sau de încrucișare a două sau mai multe drumuri publice, oricare ar fi unghiul sau unghiurile dintre axele lor.
2. Partea carosabilă a unui drum cuprinde:
a). partea centrală a drumului, consolidată și folosită în mod normal pentru circulația vehiculelor;
b). întreaga lățime a drumului, inclusiv acostamentele, taluzul și zona laterală;
c). partea centrală a drumului și acostamentele.
3. Conform legislației rutiere în vigoare, BANDA DE CIRCULAÞIE are următoarele caracteristici:
a). reprezintă o subdiviziune a părții carosabile;
b). este materializată obligatoriu prin marcaje rutiere;
c). are o lățime corespunzătoare pentru trecerea cu ușurință a unui șir de vehicule.
***
Răspundeți, alegând variantele corecte la cele trei chestiuni.
Atenție, la unele întrebări sunt corecte două variante de răspuns!
Așteptăm răspunsurile voastre pe adresa: ovidanm@yahoo.com
Exemplu: 1 – a; 2 – b și c; 3 – c...
Nu uitați să ne scrieți:
Numele și prenumele vostru, localitatea, școala, clasa, telefonul (la care vă putem contacta).
Materialul pentru următoarea etapă a concursului:
Circulația pietonilor
Educația rutieră a copiilor începe din familie, continuă la grădiniță și în școală, dar trebuie să existe pe durata întregii vieți.
Colaborarea permanentă dintre familie și școală duce la cunoașterea și educarea copilului astfel încât, la terminarea școlii, el să fie un pieton instruit, civilizat, care știe să respecte regulile de circulație.
Pietonii aparțin unei categorii distincte de participanți la traficul rutier, categorie căreia legea circulației rutiere îi stabilește reguli precise, pe care aceștia trebuie să le respecte cu strictețe.
Pietonul este orice persoană, indiferent de vârstă, sex sau profesie, care se deplasează pe jos, pe un drum public și constituie cea mai numeroasă categorie de participanți la traficul rutier. Sunt considerați pietoni și persoanele cu handicap locomotor care se deplasează cu vehicule speciale. De asemenea, și cei care folosesc patine sau alte dispozitive cu rotile sunt considerați tot pietoni.
Pietonii sunt obligați:
Să circule numai pe trotuare, iar în lipsa acestora, pe potecile laterale ale drumurilor publice;
Să nu circule pe autostrăzi și pe partea carosabilă a drumurilor publice;
Să circule numai pe partea stângă a drumurilor publice, dacă acestea nu au trotuare sau poteci;
Să nu circule pe sectoarele de drum public la începutul cărora este instalat indicatorul cu semnificația „Accesul interzis pietonilor”;
Să traverseze drumurile publice numai prin locurile unde sunt indicatoare sau marcaje pentru trecerea pietonilor, iar unde acestea lipsesc, pe la colțul străzilor, după ce s-au asigurat că nu există niciun pericol. Traversarea drumurilor publice se face perpendicular pe axa acestora, în pas vioi;
Să circule cu cărucioarele și săniuțele cu copii numai pe trotuare sau poteci.
În zona rezidențială, pietonii pot folosi toată partea carosabilă, iar jocul copiilor este permis.
ZONA PIETONALĂ: una sau mai multe străzi rezervate pietonilor, unde accesul vehiculelor este supus unor reguli speciale.
Conform normelor de comportare civilizată, pietonilor elevi li se recomandă:
Evitarea deplasării pe trotuare în alergare;
Evitarea staționării cu alți colegi în mijlocul trotuarului;
Deplasarea să se facă pe partea dreaptă a trotuarului în direcția de mers;
Evitarea activităților de joacă pe trotuare.
prof. Virgil Matei,
Grupul Școlar Industrial Șuncuiuș

Trimite email

joi, 2 februarie 2023