Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concurs cu premii

Să învățăm să circulăm corect! (2)

Concurs cu premii

Săptămâna trecută, v-am lansat provocarea la concurs, oferindu-vă câteva informații legate de circulația rutieră (principalii termeni folosiți în circulația rutieră: drum public, parte carosabilă, bandă de circulație, intersecție...).
Astăzi, declanșăm concursul, punându-vă pe tapet trei chestiuni la care ne-am referit în episodul trecut.

1. INTERSECÞIA este definită ca fiind:
a). locul de încrucișare a două drumuri;
b). locul unde se întâlnesc sau se întretaie mai mult de două drumuri;
c). locul de întâlnire sau de încrucișare a două sau mai multe drumuri publice, oricare ar fi unghiul sau unghiurile dintre axele lor.
2. Partea carosabilă a unui drum cuprinde:
a). partea centrală a drumului, consolidată și folosită în mod normal pentru circulația vehiculelor;
b). întreaga lățime a drumului, inclusiv acostamentele, taluzul și zona laterală;
c). partea centrală a drumului și acostamentele.
3. Conform legislației rutiere în vigoare, BANDA DE CIRCULAÞIE are următoarele caracteristici:
a). reprezintă o subdiviziune a părții carosabile;
b). este materializată obligatoriu prin marcaje rutiere;
c). are o lățime corespunzătoare pentru trecerea cu ușurință a unui șir de vehicule.
***
Răspundeți, alegând variantele corecte la cele trei chestiuni.
Atenție, la unele întrebări sunt corecte două variante de răspuns!
Așteptăm răspunsurile voastre pe adresa: ovidanm@yahoo.com
Exemplu: 1 – a; 2 – b și c; 3 – c...
Nu uitați să ne scrieți:
Numele și prenumele vostru, localitatea, școala, clasa, telefonul (la care vă putem contacta).
Materialul pentru următoarea etapă a concursului:
Circulația pietonilor
Educația rutieră a copiilor începe din familie, continuă la grădiniță și în școală, dar trebuie să existe pe durata întregii vieți.
Colaborarea permanentă dintre familie și școală duce la cunoașterea și educarea copilului astfel încât, la terminarea școlii, el să fie un pieton instruit, civilizat, care știe să respecte regulile de circulație.
Pietonii aparțin unei categorii distincte de participanți la traficul rutier, categorie căreia legea circulației rutiere îi stabilește reguli precise, pe care aceștia trebuie să le respecte cu strictețe.
Pietonul este orice persoană, indiferent de vârstă, sex sau profesie, care se deplasează pe jos, pe un drum public și constituie cea mai numeroasă categorie de participanți la traficul rutier. Sunt considerați pietoni și persoanele cu handicap locomotor care se deplasează cu vehicule speciale. De asemenea, și cei care folosesc patine sau alte dispozitive cu rotile sunt considerați tot pietoni.
Pietonii sunt obligați:
Să circule numai pe trotuare, iar în lipsa acestora, pe potecile laterale ale drumurilor publice;
Să nu circule pe autostrăzi și pe partea carosabilă a drumurilor publice;
Să circule numai pe partea stângă a drumurilor publice, dacă acestea nu au trotuare sau poteci;
Să nu circule pe sectoarele de drum public la începutul cărora este instalat indicatorul cu semnificația „Accesul interzis pietonilor”;
Să traverseze drumurile publice numai prin locurile unde sunt indicatoare sau marcaje pentru trecerea pietonilor, iar unde acestea lipsesc, pe la colțul străzilor, după ce s-au asigurat că nu există niciun pericol. Traversarea drumurilor publice se face perpendicular pe axa acestora, în pas vioi;
Să circule cu cărucioarele și săniuțele cu copii numai pe trotuare sau poteci.
În zona rezidențială, pietonii pot folosi toată partea carosabilă, iar jocul copiilor este permis.
ZONA PIETONALĂ: una sau mai multe străzi rezervate pietonilor, unde accesul vehiculelor este supus unor reguli speciale.
Conform normelor de comportare civilizată, pietonilor elevi li se recomandă:
Evitarea deplasării pe trotuare în alergare;
Evitarea staționării cu alți colegi în mijlocul trotuarului;
Deplasarea să se facă pe partea dreaptă a trotuarului în direcția de mers;
Evitarea activităților de joacă pe trotuare.
prof. Virgil Matei,
Grupul Școlar Industrial Șuncuiuș

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 17:59:26 Ora standard a Europei de Est