Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Energie nucleară, de ajuns!”

CERNOBÂL – 25 de ani

„Energie nucleară, de ajuns!”

La 26 aprilie 1986 a avut loc cel mai grav accident nuclear din istorie, cu consecințe majore asupra sănătății publice și a mediului înconjurător, precum și cu urmări sociale și economice importante.

După 25 de ani de la accident, termenul „Cernobâl” a intrat în conștiința colectivă, căpătând proporțiile unui mit. Efectele accidentului de la Cernobâl nu pot fi minimalizate, însă, chiar și astăzi, nu există o opinie comună în privința impactului asupra sănătății umane. Numărul total de decese variază, în funcție de sursă, de la câteva zeci de cazuri până la câteva milioane, la fel ca și numărul de cancere sau de malformații congenitale.
În cadrul proiectului național „Cernobâl - 25 de ani”, școlile partenere, între care se numără și Liceul Teologic Baptist „Emanuel” și Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea, au desfășurat mai multe activități menite să atragă atenția societății civile cu privire la pericolul pe care îl reprezintă sectorul nuclear.
Pentru a comemora 25 de ani de la catastrofala explozie nucleară de la Cernobâl, elevii claselor IX-XI ai Liceului Teologic Baptist „Emanuel”, coordonați de către dna prof. Iștoc Ramona, în colaborare cu elevi ai Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul”, coordonați de către dna prof. Filip Marinela, au organizat o manifestare, în sala de nunți a Bisericii Baptiste „Emanuel” Oradea, în data de 29 aprilie, având ca și invitat special pe dna ing. Loredana Tîrț, consilier în cadrul Agenției pentru Protecția Mediului Bihor.
În prima parte a întâlnirii, dna ing. Loredana Tîrț, le-a vorbit elevilor despre instituția pe care o reprezintă, atribuțiile acesteia, precum și despre problema radioactivității la nivel global, dar și local, oferindu-le o serie de exemple sugestive pentru tematica abordată.
  Manifestarea a cuprins și o expoziție-concurs de postere, afișe, planșe cu tema „Energie nucleară, de ajuns!” la care au participat elevi din clasele IX-XI. De asemenea, mai multe echipe de elevi din clasa a XI-a A și B, din cadrul liceului gazdă, au pregătit prezentări în power point despre explozia nucleară de la Cernobâl, dezastrul din Japonia, cu accent pe centrala nucleară de la Fukushima, precum și despre radioactivitatea din Bihor.
Au fost distribuite și pliante elevilor participanți, având ca și temă „Miturile energiei nucleare în România”. La sfârșitul întâlnirii, dl prof. Buleandra Constantin, director al Liceului Teologic Baptist „Emanuel” Oradea, împreună cu dna ing. Loredana Tîrț și dna prof. Ramona Iștoc au stabilit câștigătorii expoziției-concurs „Energie nucleară, de ajuns!” lucrările premiate urmând să fie trimise la Grupul Școlar „Ovid Densușianu”, din Călan, școala coordonatoare a proiectului național, care va organiza o expoziție cu lucrări ale elevilor din toate școlile partenere. (Ramona Iștoc)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Energie nucleară, de ajuns!”

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:12:15 Ora standard a Europei de Est