Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna Campaniei Globale pentru Educație

(2-8 mai 2011)

Săptămâna Campaniei Globale pentru Educație

La Școala cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir”, Oradea s-a desfășurat, în săptămâna 2-8 mai 20011, Campania Globală pentru Educație.

Coordonatorul național al Campaniei este Organizația Salvații Copiii, iar parteneri au fost Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Centrul municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, Centrul Romilor pentru Intervenție Socială și Studii „Romani Criss”, Centrul Educația 2000+, Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională „Step by Step”, Asociația Ovidiu Rom, World Vision România, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar și Federația Sindicatelor Libere din Învățământ.
La nivel național, Organizația Salvați Copiii intenționează ca, în cadrul campaniei din acest an, să pună accentul pe consecințele neparticipării la educație a femeilor și fetelor, abordând legătura dintre această neparticipare și fenomene cum ar fi traficul de persoane, egalitatea de șanse pe piața muncii, mortalitatea și morbiditatea infantilă, abandonul copiilor în maternități și spitale etc.  
În acest an, la nive
l internațional, Campania își propune să atragă atenția opiniei publice asupra importanței accesului la educație al femeilor și fetelor, lansând un apel către toate statele să aloce resursele necesare, să ia măsurile oportune și să dea dovadă de sprijin activ astfel încât femeile și fetele să aibă șanse egale în domeniul educației.
Coordonatorul Campaniei Globale pentru Educație la nivelul Școlii cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir”, Oradea a fost prof. Diana Nichita, responsabil C.E.A.C. pe școală (Comisia pentru Evaluarea și Asigurarea Calității în învățământul preuniversitar). Cadrele didactice și elevii școlii au susținut dreptul la educație al fiecărei persoane și al fetelor și femeilor în mod special.
Activitățile derulate în cadrul Săptămânii Globale pentru Educație au avut sprijinul, aportul și implicația conducerii unității școlare, prin dna prof. Codău Teodora (director) și dna prof. Szekely Erszebet (dir. adj.). În ordinea derulării lor activitățile Campaniei au fost:
Marți, 3 mai 2011: „Ce înseamnă pentru mine accesul la educație pentru fete și femei” – activitatea a fost desfășurată la clasa I B; „Testimoniale și pledoarii pentru educație” (clasa a VII-a B) și „Opinia noastră” (clasa a VIII-a A).
Miercuri, 4 mai: „Ce înseamnă pentru mine accesul la educație pentru fete și femei” (clasa a VI-a B, a VII-a A și elevii clasei a II-a C și a III-a A și-au adus contribuția alături de dnele înv. Florica Popuș și Mariana Pința; la activitatea clasei a VI-a A a participat ca invitat și consilierul școlii dna prof. Ana Radu).
Joi, 5 mai: lecția „Marea povestire”.  În cadrul acestei lecții participanții au analizat importanța accesului la educație pentru fete și femei (elevii clasei a IV-a C, înv. Coșarcă Tatiana). Invitații acestei activități au fost dna Cherteș Viorica, președinta Asociației Femeilor Ortodoxe din Episcopia Oradiei, dna Raț Voichița – membră a aceleiași asociații, asistentul medical al școlii, dna Staniș Cornelia. La clasa a VI-a A s-a desfășurat activitatea în cadrul căreia au fost prezentate și dezbătute cazuri din comunitatea locală în care neparticiparea la educație a influențat decisiv destinul unor fete/ femei sau al familiilor acestora. La activitate au fost prezenți, ca invitați, dna Mânzu Ana (inspector A.S.C.O. Oradea și voluntar Focus - București), dna Firez Mariana (reprezentant al Comitetului de părinți pe clasă), dna prof. Galiș Viorica, precum și foști elevi ai școlii.
Vineri, 6 mai: „Exemplele de lângă noi” - la activitatea clasei a IV-a D (înv. Doina Lung) a fost invitată dna Arădău Andrada, care a vorbit copiilor despre beneficiile educației, dar și despre consecințele abandonului școlar. La clasele a II-a A (înv. Maghiari Liliana) și a IV-a A (înv. Capotă Maria), invitat a fost profesorul de sprijin al școlii, dna Puriș Ana.
Să respectăm și să aplicăm sloganul campaniei: „Este un drept!/ Fă-l să fie drept!/ Educație pentru fete și femei!” (Diana Nichita)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:59 Ora standard a Europei de Est