Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Teoria jocurilor, contagiunea financiară și filtrele Kalman... cu Marcel Boloș

Vineri, la hotel „Ramada”, despre teoria haosului, dinamica nelineară,

Teoria jocurilor, contagiunea financiară și filtrele Kalman... cu Marcel Boloș

Vineri (6 mai 2011), la hotel „Ramada” din Oradea, Marcel Boloș, manager de proiect, a lansat proiectul „Cooperarea transfrontalieră pentru dezvoltarea regională durabilă prin instruirea în comun a cercetătorilor în dinamica neliniară”.

Proiectul este implementat prin Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013 (www.huro-cbc.eu) și este finanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, completat de co-finanțarea națională a celor două state membre participante în program, Ungaria și România. Obiectivul general al programului este de a apropia actori economici, persoane și comunități, cu scopul de a exploata mai eficient oportunitățile oferite de dezvoltarea comună a zonei de frontieră.
Facultatea de Științe Economice a Universității din Oradea, în parteneriat cu Universitatea din Debrețin, implementează, în perioada decembrie 2010 - noiembrie 2011, proiectul „Cooperare transfrontalieră pentru o dezvoltare regională durabilă prin instruirea în comun a cercetătorilor în dinamica neliniară” - HURO/0901/206/2.2.3, acronim LINDIN.
Obiectivul general al proiectului este crearea unui grup de cercetători specializați în modelarea economică dinamica neliniară care vizează dezvoltarea regională. Obiectivele specifice se referă la formarea în comun a cercetătorilor din regiunea transfrontalieră Bihor - Hajdu Bihar, în domeniul dinamicii neliniare prin: teoria haosului, geometrie fractală, teoria jocului evoluției, cu aplicabilitate în dezvoltarea regională, aplicarea competențelor dobândite prin cercetarea dinamicii neliniare în modele de dezvoltare regională, precum și elaborarea unui manual de curs în dinamică neliniare pe trei domenii majore: teoria haosului, geometrie fractală, teoria jocului evoluției.
Grupul țintă al proiectului este format dintr-un număr de 10 cercetători provenind din Facultățile de Științe Economice din cadrul Universității din Oradea și a Universității din Debrețin, care vor participa la un program training de 12 luni în dinamica neliniară. Beneficiarii direcți ai rezultatelor proiectului vor fi cele două județe Bihor și Hajdu Bihar, care vor beneficia de un studiu de cercetare în dezvoltarea regională, realizat prin aplicarea modelării dinamicii neliniare.
Rezultatele acestui proiect sunt 10 cercetatori instruiți în domeniul dinamicii neliniare, prin trei cursuri organizate în acest domeniu, patru autorități locale și 10 companii private beneficiare a rezultatelor cercetării, o carte publicată sub egida editurii Universității din Oradea și a editurii Universității din Debrețin, având ca și conținut rezultatele cercetărilor efectuate privind indicatorii comuni utilizați pentru modelarea creșterii economice în demeniul public și privat.
Valoarea totală a proiectului este de 48.925,6 euro, din care 31.225,6 euro reprezintă cheltuielile eligibile ale Facultății de Științe Economice a Universității din Oradea. (Olimpia & Ovidiu)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:57 Ora standard a Europei de Est