Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lansarea unui nou proiect

În 9 mai, la Grădinița nr. 47 – „Amicii”

Lansarea unui nou proiect

Fiind o zi specială, cu o deosebită încărcătură simbolică, Ziua Europei – sărbătorită în acest an sub genericul „Ziua Europei este și ziua ta” - Grădinița nr. 47 – „Amicii” din Oradea a lansat un proiect generos, ce va aduce beneficii tuturor celor prezenți: copii, părinți, educatoare, comunitate: „Mișcarea - atribut al sănătății”, prin care dorește să promoveze un stil de viață sănătos și să încurajeze copiii să facă zilnic mișcare, în scopul creșterii sănătoase și armonioase a organismului.

Ideea s-a născut din constatările educatoarelor cu privire la comportamentul motric al copiilor: unii dispun de o energie extraordinară care însă nu este canalizată în scopul dezvoltării armonioase, pentru care uneori copiii sunt catalogați ca „neastâmpărați”; alții sunt prezenți ore în șir în fața televizorului și a calculatorului, ajungând în timp să fie sedentari, obezi, fără poftă de viață, de mișcare, cu o ținută corporală nu tocmai corectă.
Pornind de la deviza „Să facem din mișcarea fizică o bucurie, o necesitate! Să-i ajutăm pe copii să descopere și să înțeleagă frumusețea mișcării, să dorească să atingă perfecțiunea în executarea ei și să înfăptuiască ceea ce este frumos” am conceput proiectul „Mișcarea - atribut al sănătății” pe care l-am depus la Consiliul local al Primăriei municipiului Oradea, proiect care a fost selectat și pentru care am primit o finanțare în valoare de 2.500 ron. Este totuși un început.... Grădința dispune de o multitudine de mijloace prin care poate îndeplini cu succes sarcinile ce-i revin privind educarea copiilor preșcolari, prin strategii didactice adecvate și atent selectate pentru fiecare nivel de vârstă. Tocmai de aceea, acest proiect vine să ofere un cadru generos de realizare a obiectivelor propuse.
Proiectul se va derula în perioada 9 mai - 30 iunie 2011; coordonator de proiect – director, prof. Bara Georgeta, membrii echipei: Gabor Maria, Mihuț Ioana și Biro Sara; colaborator: prof. Moțica Elisabeta.
Graficul de acțiuni
În fiecare săptămână, din perioada de derulare a proiectului, în zilele de miercuri și vineri, se vor desfășura activități sportive, acțiuni propuse în proiect, în vederea dobândirii unor abilități și de a-i determina pe copiii preșcolari să îndrăgească sportul, mișcarea fizică și să-și aleagă cea mai potrivită formă de mișcare fizică sau cel mai potrivit sport pentru a-l practica de-a lungul vieții; conceperea și desfășurarea unui program de înviorare  - zilnic la toate grupele; învățarea unor jocuri de mișcare -  jocuri desfășurate în curtea grădiniței - pentru grupele mici - pe tot parcursul derulării proiectului; desfășurarea unui program de exerciții pentru prevenirea și corectarea unor deficiențe fizice minore în colaborare cu specialiști - la grupele mari și pregătitoare; învățarea unui sport de echipă - baschet - gr. mijlocii, mari și pregătitoare - cu colaborarea unor profesori de sport; desfășurarea unor jocuri și întreceri sportive în aer liber; prezentarea bazelor sportive din municipiul Oradea, în vederea stimulării interesului copiilor pentru a practica cu regularitate un sport încă de la vârsta preșcolară (înot, baschet, dans sportiv, tenis, fotbal, aerobic, balet etc) și încheierea de parteneriate educaționale. (Georgeta Bara)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:08:40 Ora standard a Europei de Est