Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concurs cu premii (nr. 3)

„Să învățăm să circulăm corect” (IV)

Concurs cu premii (nr. 3)

1. Ce le este interzis bicicliștilor?
a.Să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale;
b.Să circule în spatele autovehiculelor la o distanță mai mică de 25 de metri;
c.Să circule atunci când partea carosabilă este acoperită de polei.

2. Cum semnalizează bicicliștii intenția de a schimba direcția de mers?
a.Cu brațul întins orizontal;
b.Cu brațul întins către înainte;
c.Prin balansarea brațului în plan vertical.
3. Până la ce vârstă copiii pot fi transportați pe biciclete care au suport special așezat în față?
a.Până la 10 ani;
b.Până la 8 ani;
c.Până la 7 ani.
Răspundeți, alegând variantele corecte la cele trei întrebări.
Așteptăm răspunsurile voastre pe adresa: ovidanm@yahoo.com
Nu uitați să ne scrieți:
Numele și prenumele vostru, localitatea, școala, clasa, telefonul (la care vă putem contacta).
Despre premii
Se vor acorda câte trei premii I, II și III, constând în sume de bani, cupe și diplome, precum și mențiuni, în diplome.
Materialul din care veți primi întrebări săptămâna viitoare:
Folosirea  mijloacelor  de  transport  în  comun
Mijloacele de transport în comun folosite de către elevi sunt: autobuzele, microbuzele, tramvaiele, troleibuzele sau alte vehicule destinate și amenajate pentru astfel de transport.
Când un pieton folosește mijloace de transport în comun, el devine călător sau pasager.
Călătorii au următoarele îndatoriri: să nu urce, să nu coboare și să nu deschidă ușile autovehiculului în timpul mersului; să nu călătorească pe scările sau părțile laterale ale caroseriei tramvaielor, troleibuzelor, autobuzelor sau ale altor mijloace de transport, ori stând în picioare în caroseria autocamioanelor sau remorcilor; să nu distragă prin discuții atenția conducătorilor de autovehicule de transport în comun.
Momentele mai importante în folosirea mijloacelor de transport în comun sunt: așteptarea în stație, urcarea, călătoria și coborârea.
Reguli de așteptare în stații
Stațiile mijloacelor de transport în comun sunt semnalizate prin indicatoare sau marcaje speciale. Așteptarea se face pe trotuare sau sub copertine special amenajate. Acolo unde nu există trotuare, așteptarea mijloacelor de transport în comun se face numai în afara părții carosabile. Așteptarea se face până în momentul în care mijlocul de transport în comun a oprit în stație și s-au deschis ușile.
Reguli de urcare în mijloacelor de transport în comun
La vehiculele cu două sau mai multe uși, urcarea se face, de regulă, prin ușa din spate în dreptul căreia, de altfel, este scris „URCARE”. Nerespectarea acestei reguli produce întârzierea plecării din stație și dereglarea circulației mijloacelor de transport în comun.
Reguli de călătorie
După urcare, pasagerii trebuie să înainteze rapid în interiorul autovehiculelor, pentru a da posibilitatea și celor aflați jos să urce. Normele morale obligă tinerii să ofere loc pe scaune persoanelor invalide, mai în vârstă sau cu copii în brațe. În același timp, acest gest este pentru elevi și un act de respect și de politețe.
Reguli de coborâre
Coborârea se face pe ușile special destinate acestui scop, pasagerii trebuind să se apropie din timp de ușa de coborâre. Politețea îi obligă pe elevi să aștepte coborârea călătorilor mai în vârstă, iar pe cei bătrâni sau pe cei cu infirmități fizice să-i ajute la coborâre.
Din clipa coborârii pasagerul a redevenit pieton și trebuie să se supună altor reguli de circulație.

prof. Virgil Matei,

Grupul Școlar Industrial Șuncuiuș

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 17:59:02 Ora standard a Europei de Est