Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Pace și nonviolență pentru copiii lumii”

Marți, la Șc. nr. 11 – Cupa prieteniei

„Pace și nonviolență pentru copiii lumii”

„Am avut parte, ieri, pe terenul de sport, de o atmosferă de cupă mondială, păstrând proporțiile raportate la o cupă a prieteniei între școli partenere de proiect. A fost o explozie de bucurie cum numai între copii se poate produce cu atâta putere de seducție și de molipsire. Au luptat și au câștigat ca niște mari campioni, devotați trup și suflet echipelor lor de club”, ne-a declarat directorul Școlii nr. 11 din Oradea, prof. Adelina Iacob.

Ieri (marți, 24 mai 2011), patru școli partenere în cadrul proiectului județean „Pace și nonviolență pentru copiii lumii” și-au programat o penultimă reuniune, pe terenul de sport al Școlii nr. 11. Cele patru școli partenere sunt: Grupul Școlar Industrial din Suplacu de Barcău, Școala cu clasele nr. 11 din Oradea, Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” și Liceul de Artă. Din anumite motive de conjunctură internă, artiștii nu au reușit să participe la reuniunea de ieri.
 „Sportul – o șansă în plus pentru pace”
Reuniunea copiilor din ciclul primar de la cele trei școli prezente a îmbrăcat în prima parte haina unei întreceri ștafetă, cu sau fără minge, care a generat o emulație rar întâlnită, un entuziasm molipsitor, un fair-play pe care ni-l dorim la toate nivelurile între competitori. A fost o risipă de dăruire pentru culorile clubului, care însă nu a dus la sentimente negative între partenerii de proiect, fiecare înțelegând limitele și calitățile, norocul și istețimea adversarului. „Cupa prieteniei”, cum sugestiv a numit-o directorul școlii, a fost pusă în undă de coordonatorii de proiect, reprezentând cele patru școli: prof. Carmen Nica, Monica Vașadi și Tereza Ilisei, sprijiniți de prof. de sport, Tiberiu Chiș și Gheorghe Cureș, reprezentând școala gazdă (Șc. nr. 11), prof. Georgeta Susa (de la L.P.S. „Bihorul”, prof. Mihaela Jipa și Varga Csilla (de la Grupul Școlar Industrial din Suplacu de Barcău) și prof. Lucia Galan (de la Liceul de Artă). Coordonatorul principal al acțiunii de marți, prof. Carmen Nica, s-a bucurat de sprijinul echipei de proiect, al conducerii școlii și chiar al unor părinți din cele trei clase partenere, martori la eveniment: Sanda Sabău, Sanda Popa, Corina Cioară și Farkas Doriana.
Parcursurile aplicative cu conducerea mingii printre jaloane nu au fost deloc dificile, poate puțin incomode pentru prichindeii echipelor, dar au pus pe jar fanii în tribune. S-a scandat pentru susținerea coechipierilor, dar nu pentru descurajarea și jignirea adversarilor, ceea ce nu a putut decât să-i încânte pe eroii de pe teren. Cu fiecare rundă, situația pe tabela de marcaj se schimba, balanța înclinând în toate direcțiile, așa încât, după șase probe, toate cele trei echipe acumulaseră câte 10 puncte fiecare. După proba de baraj, echipa gazdelor a urcat pe prima treaptă a podiumului de premiere, cu 13 puncte, urmată de echipa celor din Suplacu de Barcău (cu 12 puncte), sportivii, cu două locuri I, au ajuns, la final, în poziția a III-a. Conducătorilor de echipe li s-au înmânat medaliile, diplomele și premiile (mingile), după care au fost invitați în sala de mese pentru a sărbători împreună reuniunea de proiect. La plecare, în sala de clasă, gazdele și-au salutat și aplaudat partenerii din Suplac, un gest de nota maximă. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Pace și nonviolență pentru copiii lumii”. 

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:52 Ora standard a Europei de Est