Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O mare și plăcută surpriză!

Călători prin spațiul românesc...

O mare și plăcută surpriză!

Moto: „Când nu mai suntem copii, am murit demult.”

Copilăria, vârsta celor mai îndrăznețe visuri, anotimpul spre care, maturi fiind, ne întoarcem mereu ca spre un liman liniștitor, ca spre un reazem în momente de cumpănă...
Copilăria, anotimpul dăruirii necondiționate, al candorii, al visului, al speranței și al culorilor adevărate, iar copiii sunt asemeni copacilor, dacă de mici cresc strâmbi, când sunt mari, anevoie se mai îndreaptă... poate de aceea trebuie, ca dascăli, să ne adresăm și inimii, nu doar minții și să le umplem sufletul cu tot ce înseamnă clipe de frumos...
Pe aripi de lumină și căldură, încet, încet, ne-nvăluie vara în parfum și culoare. Gândul zburdalnic ne-mbie în clipe de răgaz să „punem cartea-n cui”, să ne luăm rucsăcelul în spinare și să pornim la drum, să colindăm prin locuri binecuvântate ale acestui spațiu mioritic, în care ne-am născut și creștem, pentru a ne cunoaște rădăcinile, pentru a ști de unde venim și cine suntem...
Astfel, vineri, 20 mai 2011, înarmați cu bucurie-n suflet, nerăbdare și dorința de-a cunoaște locuri și oameni noi, elevii ciclului primar ai Școlii cu clasele I-VIII din comuna Avram Iancu, însoțiți de doamnele învățătoare: Goina Ana, Șule Nicoleta, Blaj Doina și Cotro Ana, am plecat la drum. Principalele obiective turistice spre care ne-ndreptam erau Salina de la Turda și Grădina Botanică din Cluj - Napoca.
Drumul spre inima Transilvaniei l-am parcurs într-o stare de voioșie și aduceri aminte a lecțiilor de istorie învățate de-a lungul anului școlar și nu știam spre ce anume să ne oprim privirea, atât de nou era totul pentru noi! Nările ne fremătau sub parfumul verdelui de mai al câmpiilor, casele zâmbeau vesele în dimineața însorită, soarele ne învăluia în căldura blândă a razelor sale, admiram adâncimea codrilor răspândiți pe coline, ascultam susurul izvoarelor, ne-mbătam în parfumul florilor de salcâm și viața fremăta din plin în jurul nostru. Am făcut popas la Piatra Craiului și preț de câteva clipe am avut senzația că suntem una cu natura din jur, am ascultat chemarea Cheilor Turzii ce ne-așteptau asemeni unei cetăți ce se dorea cucerită, ne-am îndreptat gândul cu pioșenie spre Alba Iulia, această adevărată „Meccă” a Ardealului, pământ străbun, ancorat cu rădăcini puternice și adânci într-o străveche și zbuciumată istorie, cu oameni venind de foarte departe...
Intrarea în Salina de la Turda ne-a produs o mare și plăcută surpriză! Pășeam prin tunel spre inima muntelui, și dincolo de înfiorarea provocată de misterul necunoscutului, ne întrebam oare câte povești de viață trecută se ascund aici, câte taine, bucurii sau lacrimi am descoperi dacă muntele ar putea să vorbească!? Când am ajuns la baza minei, ni s-a oprit pentru câteva clipe răsuflarea! Aveam senzația că am ajuns pe un alt tărâm, într-o altă lume, din basmele bunicilor... Dascăli și copii am trăit, preț de multe clipe, sentimente amestecate...
Ne-am desprins cu greu din mirajul adâncurilor, dar trebuia s-o facem pentru că un alt miracol al naturii ne aștepta să-i descoperim tainele și farmecul. Spre deosebire de salină, o lume de piatră, o lume a tăcerii, o lume a adâncurilor, Grădina Botanică ne-a oferit o lume plină de freamăt, parfum și culoare, o lume în care sufletul ni s-a primenit cu frumos, o lume în care am rămas muți de uimire în fața atâtor specii de plante și care ne-a făcut să înțelegem, o dată în plus, rostul nostru în a ocroti natura.
Am pornit spre casă târziu, învăluiți în înserare, cu sufletul plin de farmecul și frumusețea acestei zile în care am descoperit două „lumi”, la fel de binecuvântate de Dumnezeu și n-a mai contat oboseala sau ploaia ce bătea în ferestrele autocarului... (Anna Cotro)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:42:30 Ora standard a Europei de Est