Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vrednicii noștri ambasadori!

Copiii și dascălii Grădiniței „Lotus”

Vrednicii noștri ambasadori!

În săptămâna care s-a încheiat, dascălii și copiii Grădiniței nr. 56 – „Lotus” din Oradea au fost ambasadorii noștri oficiali, ai Oradiei, Bihorului, dar și ai României.

În cadrul proiectului multilateral Comenius 2009 - 2011 (THE HAPPY S.C.I.E.N.C.E.), ei au găzduit reuniunea de proiect, la care au participat parteneri de la Gimnazia s prepodavane na chuzhdi ezitsi din Plevna, Bulgaria, Zespol Szkolno – Przedszkolny nr. 1, Tarnowskie Gory, Polonia și Instituto Comprensivo Centro Storico din Florența, Italia.  Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de învățare pe tot parcursul vieții. De luni (30 mai 2011) și până vineri (3 iunie), inclusiv, programul reuniunii a cuprins activități bogate și variate: sesiuni de lucru în cadrul proiectului; întâlnire cu autoritățile locale; vizite de documentare: vizitarea Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea și a Colegiului Național „Samuil Vulcan” din Beiuș, unde au avut loc întâlniri cu conducerile liceelor și cu alte cadre didactice, dar și cu elevii, privind sistemul de învățământ, organizarea școlii, metode de predare - învățare, despre performanțele elevilor; vizitarea  Grădiniței nr. 49 din Oradea; asistențe la ore și la atelierul de creație în Orășelul copiilor; vernisajul expoziției „Lupul iscusit”- concurs național cuprins în Calendarul Activităților Educative 2011; evaluarea finală a proiectului; discuții privind pregătirea raportului final și posibile colaborări viitoare.
„Programul organizat de unitatea noastră în această perioadă a urmărit  realizarea obiectivelor principale ale parteneriatului și anume: *cunoașterea și înțelegerea similarităților și deosebirilor culturale, sociale și educaționale în câteva regiuni din țările Europei care participă la proiect *cunoașterea tradițiilor, a diferitelor obiceiuri și moduri de viață *promovarea educației interculturale *preluarea de la colegii parteneri a unor noi metode de predare, schimburi de materiale pedagogice, organizarea unor expoziții *activizarea copiilor în scopul cunoașterii și protejării mediului în care trăiesc”, ne-a declarat directorul grădiniței, prof. Daniela Lukacs.
Din momentele săptămânii
Luni, 30 mai 2011 - primirea oficială, cu pâine și sare, a partenerilor de proiect, preșcolarii Grădiniței „Lotus” fiind îmbrăcați în costume naționale.
Prezentarea țărilor a fost făcută inedit - preșcolarii costumați în personaje îndrăgite din desene animate specifice fiecărei țări i-au încântat pe participanți; în power point au fost prezentate etapele derulate până acum. A urmat vizitarea celor trei corpuri de clădire și discuții cu cadrele didactice și copiii  privind sistemul de învățământ, organizarea grădiniței... În curtea grădiniței de pe str. Liszt Ferenc, a fost plantat „copacul prieteniei”, la rădăcinile căruia fiecare și-a scris pe o bucățică de hârtie câte o dorință; vizitarea liceului „Onisifor Ghibu”; datele despre liceu au fost oferite chiar de dl director Vesa Mihai; în sala festivă, elevii clasei I (unii foști preșcolari ai Grădiniței „Lotus”) au prezentat un moment artistic, iar școlarii mai mari ne-au încântat cu o suită de dansuri populare din Bihor. S-a vizitat liceul și s-au purtat discuții cu profesorii și elevii. Modulul Nature a fost abordat la Băile Felix, cu vizitarea stațiunii și un descălecat la lacul cu nuferi.
 Marți, s-a vizitat Grădinița nr. 49, centrul orașului Oradea, cu urcare în Turnul Primăriei, dar și vizitarea Primăriei. Miercuri (1 iunie), în vizită la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”, la Muzeul Militar, dar și la Inspectoratul Școlar Județean Bihor. Fiind zi de sărbătoare, oaspeții au fost conduși și în Orășelul copiilor unde se derulau diverse manifestări, partenerii s-au arătat încântați să participe la atelierul de creație - pictură pe ipsos.
Joi, 2 iunie, ieșire în județ, în zona etnografică Beiuș, cu oprire în Piața Þărănească; vizitarea Colegiului Național „Samuil Vulcan”, unde ghidul a fost chiar directorul colegiului, dl prof. Traian Stanciu; următorul obiectiv a fost Peștera Urșilor de la Chișcău.
Evaluarea proiectului s-a făcut, vineri, 3 iunie, la Teatrul de Stat pentru Copii și Tineret ,,Arcadia”, tot aici a avut loc și lansarea produsului final după cel de-al doilea an de proiect, precum și  vernisajul expoziției cu tema „Lupul iscusit”. Fiind un moment de bilanț și evaluare, au avut loc discuții, precum și înmânarea produselor finale și a certificatelor de participare.
Programul reuniunii s-a încheiat cu o seară românească, asortată cu cântece populare românești și dansuri tradiționale din țările partenere.
„Cu sufletele încărcate de emoție, ne-am luat adio de la partenerii noștri, cu care vom comunica de acum înainte prin intermediul site-urilor proiectului sau ale celor de socializare, urmând să le împărtășim din experiența acumulată. În calitate de coordonator al proiectului,  țin să adresez mulțumiri tuturor copiilor, părinților, colegelor și în egală măsură tuturor instituțiilor care ne-au ajutat să ne prezentăm ca niște adevărați ambasadori ai școlii românești”, a conchis directorul grădiniței, prof. Dana Lukacs.(Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Vrednicii noștri ambasadori!

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:17:09 Ora standard a Europei de Est