Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proba A - Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală la limba și literatura română

Examenul de bacalaureat

Proba A - Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală la limba și literatura română

Prima sesiune a examenului de bacalaureat 2011 a început luni, 6 iunie, cu evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală la limba și literatura română (proba A), pentru care au fost rezervate nu mai puțin de trei zile (?!), în intervalul 6-8 iunie.

Această probă este considerată de unii (elevi, dar și de profesori) ca o „floare la ureche” (în sensul că nu trebuie să te fi stresat prea mult în liceu ca să o treci cu bine, ea nefiind o verificare a cunoștințelor de limbă și literatură română, ci doar de comunicare...
Următoarea probă (proba B), cea de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (croată, maghiară, germană, sârbă, slovacă, turcă, ucraineană...), a fost programată a se desfășura între 8 și 10 iunie.
Subiectele pentru probele de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, cuprind texte literare și nonliterare, funcționale și nonfuncționale, precum și itemi corespunzători descriptorilor de competențe din programele pentru bacalaureat.
Rezultatul obținut de fiecare candidat la proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, nu se exprimă prin note sau prin calificativ (admis/respins), ci prin stabilirea nivelului de competență corespunzător grilei aprobate la nivel național (utilizator de nivel mediu; utilizator avansat sau utilizator experimentat).
Marți, la Liceul Teoretic„Lucian Blaga”
La Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea, marți (în cea de-a doua zi de bacalaureat), atmosfera era degajată; candidații erau cât se poate de relaxați și optimiști, iar profesorii examinatori, mulțumiți de răspunsurile primite. La fiecare din cele două comisii, au fost repartizați câte doi profesori examinatori (evaluatori), respectiv: prof. Andreea Pădurean – Anda Ardelean; Ioana Trempe – Claudia Creț. Fiecare din cele 75 de variante de subiecte (pe zi) cuprinde un text literar sau nonliterar și câte două întrebări (pe fiecare bilet). Prima întrebare cuprinde trei chestiuni legate de textul dat, referitoare la situația de comunicare și stilul funcțional; răspunsul la cea de-a doua întrebare presupune exprimarea nuanțată a unei opinii personale despre o problemă ridicată de text (influența cărților asupra vieții; influența sportului; influența TV asupra formării intelectuale a tinerilor; opinia despre fericire...).
Andreea și Narcisa (două dintre candidatele care au susținut proba A cu o zi înainte) s-au arătat încântate de rezultatele obținute și încrezătoare în victoria finală. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proba A - Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală la limba și literatura română. 

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:54:07 Ora standard a Europei de Est