Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Salvați Pământul!

„Școli pentru un viitor verde”

Salvați Pământul!

Patrula Eco formată din elevii clasei I B de la Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu” din Oradea, conduși de institutoarele Stanca Simona și Bar Mirela, a ajuns la finalul activităților propuse în cadrul proiectului concurs „Școli pentru un viitor verde”, cu o activitate la alegere, care să reflecte implicarea copiilor în problemele de mediu.

Activitatea s-a intitulat „Salvați Pământul!” Aceasta a constat în punerea în scenă a unei scenete în care fiecare elev din clasă și-a demonstrat rolul său în protejarea naturii. Sceneta s-a jucat în clasa amenajată cu decoruri confecționate din materiale  reciclabile corespunzătoare celor patru acte. Elevii au fost costumați în personajele pe care le reprezentau. În primul act s-a prezentat o întâmplare prin care copiii au descoperit efectele poluării fonice, în al doilea act s-a prezentat poluarea aerului, cât și protejarea plantelor, care sunt inamicii poluării, în actul al treilea este prezentată povestea tristă a unor gâște sălbatice care din cauza poluării mediului nu își mai găsesc locul, dar cu un final fericit datorită sprijinului unui copil „plin de bunătate”, iar actul al patrulea, care ne prezice sosirea vacanței, ne prezintă și pericolele care ne pândesc la orice pas din motive de poluare a mediului. Sceneta se încheie cu o rugăciune prin care Dumnezeu îi dă omului puterea de a ocroti acest pământ „ce pentru toți e un loc sfânt”.
La activitate au fost invitați, în calitate de spectatori, colegii din clasa a III-a, dar la sfârșit, elevii celor două clase au dialogat, subliniind învățămintele pe care le-au tras în urma vizionării scenetei.
Activitățile proiectului „Școli pentru un viitor verde” au reușit să-i facă pe elevii clasei I să înțeleagă mai bine care sunt problemele cu care se confruntă mediul înconjurător și ce pot face ei pentru a salva Pământul de efectele nocive ale poluării. Cu speranța că tot ceea ce am realizat pe parcursul proiectului va rămâne întipărit pentru multă vreme în sufletele noastre, dorim ca școala noastră să primească înaltul titlu de Școală Eco și Steagul verde! (S. S.)

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 05:49:36 Ora standard a Europei de Est