Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiect interjudețean „Fiecare este special”

În parteneriat cu Centrul Școlar din Arad

Proiect interjudețean „Fiecare este special”

Timp de șapte luni (decembrie 2010-iunie 2011) Inspectoratele Școlare din județele Bihor și Arad, Școala cu clasele I-VIII Rieni, respectiv Școala cu clasele I-IV din Sudrigiu, județul Bihor și Centrul Școlar din Arad au derulat proiectul „Fiecare este special”, un proiect de socializare și integrare a copiilor. Proiectul s-a încheiat pe 7 iunie 2011.

Obiectivele proiectului au fost: cooperarea instituțională, socializarea și integrarea copiilor, comunicarea și trăirea unor experiențe comune. Proiectul a fost coordonat de prof. Chiorean Maria-Ioana de la Școala din Sudrigiu, înv. Nagy Panda Laura, de la Școala din Rieni,  înv. ed. Luca Paula, de la Centrul Școlar din Arad și înv. Cismaș Bercse Gabriela, tot de la C.Ș. Arad, cu sprijinul directorilor instituțiilor partenere, dna Balint Liliana și dna Cirin Florentina.
Pe parcursul proiectului au avut loc cinci activități. În cadrul primei activități „Mă bucur să te cunosc”, instituțiile și elevii au făcut schimb de pliante, afișe, broșuri și poze. Cu ocazia celei de-a doua activități „De pe meleagurile noastre”, elevii și-au cunoscut fiecare meleagurile, au făcut schimb de hărți, CD-uri informative despre școlile partenere, respectiv despre cele două județe. Copiii și-au dăruit mărțișoare în cadrul  activității „Un mărțișor pentru tine” și și-au împărtășit experiențele cu prilejul  celei de-a patra activități „Școala în cuvinte și culori”, desfășurată la finele lunii aprilie.
„Maratonul toleranței” 
Activitatea care a încheiat proiectul s-a intitulat „Maratonul toleranței”,  în cadrul căreia elevii de la cele două școli din Arad și Rieni s-au vizitat reciproc.
Între activitățile desfășurate cu ocazia vizitei bihorenilor la Centrul Școlar din Arad s-au  numărat: o demonstrație de scris-citit în limbajul Braille, realizată de elevi de la Centrul Școlar din Arad, jocul de cunoaștere – „Hai să ne împrietenim”, vizitarea Muzeului de Științe Naturale, a  Muzeului de Istorie, dar și activități de relaxare în Parcul Copiilor și vizitarea falezei Mureșului.
În cadrul vizitei efectuate de elevii arădeni la Școala cu clasele I-VIII Rieni, Bihor aceștia au putut vedea Casa lui Nicolae Suciu de la Șuștiu, firma SC European Drinks – Rieni, bisericuța de lemn din Rieni, dar și Peștera Urșilor.
Acum, la finalizarea proiectului interjudețean „Fiecare este special” se poate spune că elevii implicați în activitățile proiectului vor avea mai multă încredere în ei înșiși, iar sentimentul că sunt importanți pentru societate va contribui în mod pozitiv la conturarea personalității acestora. (Ioana Chiorean)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:09 Ora standard a Europei de Est