Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cum poți să fii în siguranță”

La palatul orădean

„Cum poți să fii în siguranță”

Joi, 16 iunie 2011, în cadrul activităților desfășurate în parteneriat cu Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea (prof. Costa Monica, Ferenc Gabriela și Filip Carmen), Ministerul Administrației și Internelor și Inspectoratul Județean de Poliție Bihor, elevii clasei a IV-a C (prof. Toth Mirela), de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea au participat la o întâlnire cu tema „Cum poți să fii în siguranță”.

Agent Lăcrimioara Fărcane, reprezentant al Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității, a discutat cu elevii cele mai importante reguli de circulație și necesitatea respectării acestora. De asemenea, au fost dezbătute reguli ce trebuie adoptate în vederea constituirii unui comportament preventiv, pentru a fi în siguranță acasă, pe stradă și în unitățile de învățământ.
Elevii au demonstrat o bună cunoaștere și aplicare a acestor reguli, iar prin exemplele personale date au putut, prin discuția colectivă, să aprecieze dacă au procedat corect în acele situații și cum ar trebui să procedeze în situații asemănătoare.
Concluziile au fost clar și precis conturate: regulile au fost stabilite pentru siguranța oamenilor și trebuie respectate, dar pentru aceasta, trebuie cunoscute foarte bine.
„M-am bucurat că am putut participa la o astfel de activitate deoarece am aflat lucruri noi despre cum și unde pot merge cu bicicleta în vacanță, dacă am voie să stau pe scaunul din față al mașinii, alături de tata, despre cum pot să mă feresc să intru în necazuri dacă stau de vorbă cu persoane necunoscute.”
„Mi-a plăcut foarte mult cum ne-a explicat dra agent cum trebuie să ne ferim de necunoscuți, să nu dăm detalii despre familie la telefon, dacă nu cunoaștem persoana cu care vorbim, cum putem să cădem în mici capcane de care noi, copiii, nu suntem conștienți.”
„A fost interesant să aflu cum pot să fiu în și mai multă siguranță, mai ales acum, în timpul vacanței de vară, când suntem și singuri acasă și nu putem sta numai în casă, să ne bucurăm de acestă perioadă.”
I-am ascultat pe Roxana, Alex și Sergiu. (Mirela T.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:28:19 Ora standard a Europei de Est