Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șapte zile în tabără la Marea Neagră

O nouă premieră

Șapte zile în tabără la Marea Neagră

După un an școlar greu, dar frumos, cu activități multe, școlare și extrașcolare, am purces la (un alt) drum... în perioada 3-11 iulie 2011. Un drum lung cu trenul accelerat (la cușetă), timp de 17 ore, spre litoral.

Cei zece copii curajoși (le spun așa deoarece nu e la îndemâna oricui să plece așa de mici și așa departe, o săptămână... fără familie și nu oriunde, ci tocmai la Marea Neagră) au fost: Miclea Maia (din grupa mare de la Grădinița nr. 55), Filimon Rareș (viitor boboc de clasa întâi), Toader Diana (clasa I, de la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea), Borșoș Cezara (clasa a II-a la Șc. „Oltea Doamna”), Pop Gabriel, Zaha Diana, Horga Darianna, Miclea Luana, Jurca Maria și Gavrilaș Patricia (din clasa a II-a C, de la Eco Școala „Avram Iancu”, Oradea).
Grupul care a plecat în tabără la Complexul Mamaia Nord a fost coordonat de doamna învățătoare, prof. Monica Toader, sprijinită de bunica Gavrilaș Onița și mămica Miclea Alina.
Deși timpul petrecut în tren până la destinație (dus-întors) a fost parcă fără sfârșit, cei mari au făcut în așa fel încât să nu fie plictisitor și obositor. Astfel, întreaga perioadă, copiii au cântat, s-au întrecut în ghicitori, au spus glume, au jucat cărți, s-au uitat la desene animate și povești (pe laptop), au admirat frumusețile pe fereastră, au mâncat și s-au odihnit.
Ajunse cu bine la malul mării, cele 13 persoane ne-am cazat în patru camere ale complexului (dotate cu de toate: televizor, aer condiționat, frigider, baie proprie...).
Vacanța la mare a ținut șapte zile.
Primordială a fost distracția!
Chiar dacă relaxarea, distracția și jocul au fost primordiale în toate aceste zile, buna organizare, punctualitatea și disciplina au fost reperele acțiunilor noastre.
În fiecare dimineață, trezirea se dădea la ora 7.30, fiind urmată de înviorare (condusă cu mare tact de mămica Alina), luarea micului dejun, plecarea la plajă, dușul și schimbarea pentru prânz, odihna de după-amiază. Până la cină, în funcție de dispoziția copiilor, aveam program de studiu (teme scrise sau citit din lecturile primite pentru vacanță), făceam plimbări pe faleză (când era mai răcoare), ieșeam la cumpărături în oraș, plecam la plajă sau ne jucam în curtea interioară (cu jucării, mingi sau la trambulină).
Pe plajă și-n apă desfășuram diverse activități educative, dar totul sub forma jocului (castele de nisip, ștafete, jocuri cu mingea, cu colacii, cântând foarte mult).
Atât pe plajă, cât și în camere, la restaurant și peste tot pe unde am călătorit (pe jos sau cu mijloacele de transport) au demonstrat cu toții (de la 5 la 9 ani) că știu să se comporte civilizat (mămica Alina le-a citit din cartea „Cei șapte ani de acasă”).
Cu siguranță, nu vor uita din această tabără: plimbarea pe Marea Neagră cu vaporașul, plimbarea prin stațiunea Mamaia cu trenulețul și trăsura, plimbarea pe deasupra stațiunii cu telegondola, vizitarea expoziției de reptile, masa specială de la restaurantul de lângă complex, plimbarea și cumpărăturile din satul de vacanță...
La sfârșitul taberei, în seara dinaintea plecării, copiii au vizionat filmulețele și pozele făcute, moment în care și-au exprimat emoția și bucuria clipelor trăite. Tabăra s-a încheiat cu o mini discotecă sub cerul senin, scăldat de stele argintii.
Trebuie să recunoaștem că nu ne-a fost  ușor, dar în trio am răzbit și am reușit să ducem la bun sfârșit ceea ce ne-am propus.
În dimineața zilei de 11 iulie, în gara Oradea, ne-am bucurat de revederea cu cei dragi care ne așteptau cu mult drag și dor.
Totul a fost minunat, dar....nu putem spune decât că nicăieri nu e ca acasă! (Dorina Toader)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Șapte zile în tabără la Marea Neagră.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:49 Ora standard a Europei de Est