Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii”

7-11 iulie, la Hotel President

„Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii”

Proiectul, implementat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al municipiului București, SIVECO România SA și TEHNE România, se derulează la nivelul regiunilor de dezvoltare Nord-Vest și București-Ilfov.

În perioada 7-11 iulie 2011, la Hotel „President”, s-a desfășurat formarea formatorilor. Până în prezent, în cadrul proiectului, au mai avut loc selectarea participanților, în urma unui interviu, elaborarea unei discipline opționale interdisciplinare, care a fost depusă la ministerul de resort în vederea obținerii ordinului de ministru, un opțional interdisciplinar pe componenta de științe (elaborat la începutul anului calendaristic, în ianuarie 2011). Au mai fost elaborate încă două programe de formare (după cum aveam să aflăm de la prof. inspector școlar Florin Negruțiu – expert comunicare) „Abilitarea pe curriculum la decizia școlii la nivel interdisciplinar” și cel de-al doilea curriculum de curs este „Dezvoltarea profesională continuă pe componenta instruirii diferențiate a elevilor”. Cele două cursuri sunt depuse pentru acreditare și se adresează unui număr de 5.000 de cadre didactice - profesori de specialitate: de matematică, fizică, chimie, biologie, precum și profesori pentru învățământul primar (3.000 din regiunea Nord-Vest și 2.000 din București – Ilfov). Cursurile sunt acreditate cu câte 25 de credite fiecare. În acest sens a fost elaborată o platformă de comunicare, a avut loc prima etapă de înscriere la cursuri (în iunie), la care s-au înscris circa 400 de cursanți. Cursurile vor dura doi ani.
Revenind la etapa de formare a formatorilor, desfășurată la Hotel „President”, dorim să precizăm faptul că deschiderea festivă a avut loc joi, 7 iulie 2011, cu participarea inspectorului școlar general, prof. Dorel Luca – manager de proiect, a doamnei Ana Naghi – coordonator de proiect la nivelul Inspectoratului Școlar al municipiului București, a reprezentanților formatorilor – specialiști în educație (Luminița Doicin și Gabriel Vrânceanu – specialiști în educație din București, prof. Nicolae Ungur și Gina Tiurbe – specialiști în educație la nivel județean), Simona Găbureanu, reprezentant al Tehne România, dna prof. inspector școlar Elisaveta Roșu – asistent proiect, respectiv dl prof. inspector școlar Florin Negruțiu – expert comunicare.
Zilnic au avut loc sesiuni de formare pe grupe și în plen, inclusiv o instruire pentru utilizarea platformei online, asigurată de experți din cadrul SIVECO România.
Luni, la ora vizitei noastre, se desfășurau sesiuni pe grupe, urmate de o sesiune în plen în care asistent proiect Elisaveta Roșu a lansat participanților provocarea de a nota cel puțin două dintre oportunitățile oferite de proiect prin promovarea și diseminarea rezultatelor și a exemplelor de bune practici. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii”.

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 21:21:13 Ora standard a Europei de Est