Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Prieteni în Europa”

Un nou proiect școlar

„Prieteni în Europa”

Inspectoratul Școlar Județean Bihor, în parteneriat cu Școala cu clase I – VIII „Dimitrie Cantemir” (Oradea), Lic. Pedagogic „Dimitrie Þichindeal” (Arad) din România și Liceul, Școala Generală și Căminul de elevi românesc „N. Bălcescu” (din Gyula), Șc. Generală română și grădinița - Bătania din Ungaria, va implementa în perioada octombrie 2007- octombrie 2008, proiectul „Prieteni în Europa”, finanțat prin programul Phare CBC 2005 / Linie bugetară: 2005/017-536.01.01, contract RO 2005/536-01.01.02.16.

Proiectul își propune stimularea cooperării internaționale în domeniul educației prin demararea unor activități în comun cu parteneri din Ungaria, destinate elevilor și profesorilor.
Activitățile propuse în acest scop au un caracter socio-cultural, sportiv și sunt destinate creșterii nivelului de cunoaștere cu privire la tradiții și informații relevante despre România – Ungaria – Europa.
Pentru atingerea scopului proiectului se vor organiza două seminarii destinate personalului didactic din unitățile de învățământ partenere care vor avea ca finalitate identificarea acțiunilor menite să stimuleze cooperarea internațională în domeniul educației și cuprinderea acestora într-un pliant informativ.
Se vor organiza concursuri tematice, finalizate cu realizarea unui CD, în scopul cunoașterii reciproce și a optimiza comunicarea dintre elevi.
Diseminarea rezultatelor proiectului se va realiza printr-o  conferință de presă și imprimarea unui DVD, oferind astfel un exemplu de bună practică atât cu privire la abordarea unor teme similare, cât și cu privire la modalitatea de  a finaliza implementarea unui proiect.
prof. Liliana ANTONESCU,
inspector general al I.S.J. Bihor

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 08:00:07 Ora standard a Europei de Est