Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

ICT for Collaborative, Project-Based, Teaching and Learning susținut de Smart Solution – Malta

Impact în activitatea didactică a proiectului Comenius

ICT for Collaborative, Project-Based, Teaching and Learning susținut de Smart Solution – Malta

Proiectul a fost obținut prin aplicația realizată de către prof. ing. Vasile Valeria, de la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman” din Aleșd, la Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale.

Am realizat aplicația pentru cursul de formare ICT for Collaborative, Project-Based, Teaching and Learning susținut de Smart Solution – Malta, desfășurat în perioada 17-23 iulie 2011. Cursul a însumat 40 de ore, realizat din cursuri, aplicații de laborator, lucru pe ateliere și în grup, precum și evaluare. Obiectivele proiectului au urmărit  efectuarea unei activități de formare continuă Comenius. Cursul s-a desfășurat la Colegiul „St.Clares” din Pembroke – Malta, fiind  accesibil privind aplicațiile practice în pregătirea activității didactice prin realizarea de proiecte și rularea unor etape din cadrul activității didactice cu ajutorul programelor informatice. Din cele șapte zile, în șase s-au desfășurat cursuri (de la 9 la 16), iar în ultima zi, fiecare cursant a realizat o aplicație practică într-un program învățat. Limba de predare a fost engleza, ceea ce a determinat formarea unor competențe de limbă într-un mediu real.
Astfel, au fost realizate aplicații ale următoarelor programe: *Prodcasting, program  care prelucrează imagini, le transpune într-un colaj de film video, ce ne va permite să aplicăm pentru realizarea unor lecții concrete, prin derularea unor imagini, la aria curriculară „Tehnologii”, cu un impact deosebit în folosirea stilului vizual în cadrul orelor și pentru anumite tipuri de clase al căror stil de predare vizual este mai accesibil *Stop Motion Animation Tehniques, aplicație care va permite realizarea de animații, părți componente ale unor dispozitive și aparate de măsură sau elemente electronice, la specialitatea mea, dar și la alte discipline de învățământ *Digital Story Telling - un program de informatică prin care se pot realiza prezentări de imagini, prelucrarea lor și înregistrarea vocii umane în timpul rularii programului. Elevii vor fi foarte interesați de acest program în prezentarea de proiecte sau alte activități din domeniul Electronică și Automatizări, Automate Programabile pentru a realiza simulări ale unor dispozitive *Etwinning - crearea de platforme educaționale la nivel european, pe diferite teme și specialități, unde profesorii își pot descărca informații, pot transmite informații și aplicații din Didactică și metodică *Blogs - realizarea de bloguri pentru profesori, elevi, cu informații necesare, pentru a putea fi accesibile la ore, dar și altor cadre didactice interesate pentru a schimba diferite idei în realizarea scenariilor didactice ale diferitelor lecții într-o manieră nouă, modernă, atractivă pentru elevi, cu implicarea lor directă în activitatea didactică, așa încât elevul să fie ancorat în realitatea activității, să devină responsabil pentru informația achiziționată *Prezi - program IT, care ne va permite să realizăm on-line activități didactice, într-o manieră atractivă și mult mai interesantă pentru elevi, dar și pentru cadrele didactice *Wikispaces este un website care permite crearea unei platforme de lucru în care se pot introduce imagini, se poate edita, realizând o comunitate on line pe anumite teme, la noi fiind utilă această platforma Wiki, pe care am realizat-o în timpul cursului pe domeniul Electric și Electronică. Astfel se pot încărca și descărca materiale necesare domeniului de aplicație necesar didacticii și metodicii moderne de lucru *Power Point - într-o altă abordare decât cea cunoscută, aplicația Quiz, care este necesară în evaluare, întocmirea de teste de evaluare on line, în care elevul se poate autoevalua.
Așadar, în urma absolvirii cursului, experiența didactică a profesorul este alta, ea îmbogățindu-se substanțial cu noi abordări ale școlii  europene, fiind în măsură să împărtășească și altora din experiența de învățare trăită, exemple de bune practici în domeniul informaticii, organizării activității de laborator în predarea modulelor tehnice și obținerea de competențe tehnice generale și specializate, cunoașterea de către profesori a tematicii cursului, a câtorva repere despre cultura și civilizația malteză.
În timpul cursului, am avut parte și de excursii pentru cunoașterea culturii malteze și a unor obiective turistice de interes internațional (Catedrala Sfântul Ioan Botezătorul, Catedrala Sfântul Paul din Valetta, Templele megalitice, Laguna Albastră, Insula Gozo, Comino și Mdina) - o adevărată lecție de istorie și civilizație malteză. O asemenea experiență ar trebui trăită de tot mai multe cadre didactice din țara noastră. De aceea, eu îi îndemn pe toți colegii profesori să profite de șansele care li se oferă, să aplice, să-și depună candidatura pentru aceste aplicații. Informațiile necesare le găsiți pe site-ul Agenției Naționale (www.anpcdefp.ro). Valeria VASILE

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:32:28 Ora standard a Europei de Est