Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

ECO-ȘCOALA

Programul internațional

ECO-ȘCOALA

Este susținut la nivel internațional de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), fiind coordonat de Fundația de Educație pentru Mediul Înconjurător (Foundation for Environmental Education –FEE), care reunește organizații neguvernamentale ce acționează la nivel național în domeniul educației pentru o dezvoltare durabilă.

 

În România, Programul Eco-școala a debutat în anul 1999, cu cinci școli pilot, sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie (CCDG), în calitate de membru cu drepturi depline al Fundației de Educație pentru Mediul Înconjurător.
Până în acest moment, circa 600 de școli din România au derulat programul; 220 sunt active, iar 56 de unități școlare și un palat al copiilor și elevilor au simbolul mondial steagul verde, și calitatea de Eco-școală: 16 licee, 35 școli gimnaziale, o școală specială și patru grădinițe. Pentru două școli și un liceu evaluate în anul 2006, nu s-a acordat calitatea de Eco-școală, deoarece nu îndeplineau condițiile impuse. De asemenea, în urma reevaluării unei școli nu i s-a acordat dreptul de a arbora în continuare steagul verde.
În țară există un număr de 14 centre regionale (zonale), fiecare județ fiind arondat unui centru. Județul Bihor face parte din Centrul zonal Vest, alături de județele Sălaj și Arad, coordonator zonal prof. Claudia Vera Dehelean, de la Palatul Copiilor Sălaj.
În cadrul programului Eco-școala va fi implementat proiectul național de educație ecologică – Eco-schools un prim pas spre eco-cities, proiect având drept scop obținerea statutului de eco-școală pentru patru-cinci școli din fiecare județ.
Acest proiect va fi localizat în municipiul București (Biroul central al proiectului), dar va include acțiuni în toate județele României și se va derula pe o perioadă de 11 luni, din luna februarie până în luna decembrie 2007.

Obiectivele și activitățile proiectului

Acest nou proiect urmărește creșterea nivelului de conștientizare a problemelor de mediu; îmbunătățirea calității mediului în școală și în împrejurimile acesteia; oportunitatea de a dezvolta spiritul civic și capacitatea elevilor de a lua decizii; reducerea impactului școlii asupra mediului înconjurător, schema programului reprezentând adaptarea unor sisteme de management recunoscute (ISO 14001).
Obiectivele vor putea fi realizate în cadrul unei game largi de activități, în mai multe etape: înființarea grupurilor de lucru regionale, informarea acestora asupra programului, stabilirea criteriilor și mecanismului de selecție a școlilor; identificarea școlilor care vor lua parte la program (4-5 școli din fiecare județ); înscrierea școlilor identificate în programul ECO – școala (15 februarie); înființarea comitetului ECO-școala în cadrul fiecărei școli participante; întocmirea documentației și depunerea acesteia (15 martie); implementarea programului în fiecare școală (analiza problemelor de mediu, întocmirea planului de acțiune, monitorizarea și evaluarea rezultatelor, elaborarea programei școlare, elaborarea broșurii Eco-codul); organizarea campaniilor de informare asupra proiectului (5 iunie); raportare asupra implementării (15 septembrie); evaluarea implementării; obținerea statului de ECO – școala și steagul verde.

Din Bihor, s-au înscris cinci școli și o grădiniță

La nivelul județului Bihor, în acest proiect, s-au înscris cinci școli/licee și o grădiniță: Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, Oradea (coordonator proiect, prof. Klesken Eva), Grupul Școlar „Andrei Șaguna”, Oradea (coordonator proiect, prof. Roman Doboș Gabriela), Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu”, Oradea (coordonatori proiect, prof. Lucia Szocs și institutor Cârciumaru Steliana), Liceul Teoretic „Nicolae Jiga”, Tinca (coordonator proiect, prof. Trif Minerva), Colegiul Tehnic Vadu-Crișului (coordonatori proiect, prof. Bodea Bogdan și prof. Gârz Diana) și Grădinița cu Program Prelungit nr. 27 – „Voinicel”, Oradea (coordonator proiect, Pașcalău Mariana).
Informații suplimentare referitoare la acest program puteți obține accesând site-ul: www.ccdg.ro sau http://eco-scoala.ngo.ro/.

ing. Loredana Târb

 

Trimite email
vineri, 12 decembrie 2025 la 21:43:23 Ora standard a Europei de Est