Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modulul de evaluare în pedagogia Waldorf

„O cale spre lumină în lumină”

Modulul de evaluare în pedagogia Waldorf

În decurs de un an, în cadrul a cinci module, dna Elena Mariana Voiculescu (profesor pentru învățământul preprimar) a inițiat și coordonat la Oradea un curs de inițiere în pedagogia Waldorf.

Cele cinci module s-au desfășurat la Casa Corpului Didactic Bihor – Oradea, în timpul vacanțelor.
Cel de-al cincilea modul, programat în aceste zile (de început de septembrie 2011), este un modul de evaluare, după cum a ținut să sublinieze doamna profesor Mariana Voiculescu. „Cele douăzeci de educatoare care s-au inițiat (format) în pedagogia Waldorf formează o adevărată pepinieră pentru deschiderea de viitoare grupe Waldorf. Ne-am propus nouă grupe Waldorf în Oradea. Mergând mai departe, ne-am gândit ca în anul școlar 2012 – 2013 să deschidem o școală Waldorf la Oradea. Din luna ianuarie 2012, intenționăm să deschidem, cu ajutorul Inspectoratului Școlar Județean Bihor și al CCD Bihor, un curs pentru cadrele didactice din învățământul primar. Interes există și la acest nivel. Chiar la primul modul au participat și 10 învățătoare...”
Didactică și antropologie
Lect. univ. Sorin Þigăreanu (de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației - secția germană – a Universității „Babeș – Bolyai” din Cluj-Napoca și coordonator al Seminarului de educatoare Waldorf de la Cluj-Napoca) a predat în cadrul cursului didactică și antropologie.
„Cursantele învață lucruri noi despre copilul mic, văzut ca o ființă în dezvoltare. Învață evoluția copilului ca ființă de voință, de simțire și gândire, specificul lucrului cu copiii foarte mici. O educație pornită de la voință. O viață interioară ca să poată înflori are nevoie de o bază dată de activitățile ritmice. Astfel se realizează bunele obiceiuri, iar copiii au timp să se dezvolte. Nimeni nu-i grăbește. Ei au un mare potențial de învățare. De obicei, această energie este atenuată de solicitările lumii înconjurătoare. Noi le lăsăm timp să-și dezvolte acest potențial...”. Dl profesor a vorbit apoi despre ritmul zilei, al săptămânii și al anului, despre câștigul cursanților, „care au obținut o orientare privind profesionalismul la care au ajuns. Cunoscându-și limitele, ei reușesc să vadă ce anume mai trebuie completat. Sunt pe o cale de autoeducație care este necesară pentru orice cadru didactic. Educație fără autoeducație nu există. Cursurile artistice și cele meșteșugărești se fac pentru autodezvoltare, dar și pentru dezvoltarea abilităților profesionale”. Aceste cursuri (de pictură, desen, modelaj...) au fost coordonate cu multă măiestrie și profesionalism de Mirela Tatoli.
„Am redescoperit copilul din mine!”
Am cunoscut la acest curs un personaj interesant, medic stomatolog, un interlocutor agreabil și un povestitor neîntrecut. Este vorba despre dna Carmen Costrăș, vicepreședinte al Fundației NAD, organizatorul principal al celor cinci module. Interlocutorul nostru și-a deschis sufletul mărturisindu-ne bucuria pe care a simțit-o participând la aceste module.
„A fost o plăcere să particip la aceste module. Astfel am redescoperit copilul din mine, frumusețea, candoarea, farmecul copilului din mine. Am învățat ce greu e să fii educator. Câtă responsabilitate și dragoste trebuie să ai față de copil, de Dumnezeul lor, de Divinul din ei... Toate activitățile sunt pentru sufletul nostru, pentru a cunoaște, recunoaște și a manifesta divinul din noi.
Am organizat și organizăm periodic pelerinaje la locuri sfinte, dragi nouă, care au un potențial energetic foarte mare. E important să decizi cu sufletul ce vrei să faci...
Vrem să deschidem și pentru învățători și profesori un curs de inițiere în pedagogia Waldorf. Intenționăm să deschidem grădinițe Waldorf și în județ. Suntem în negocieri pentru un prim spațiu în municipiul Salonta, pentru o grupă sau două de grădiniță”.
Aflând toate acestea, dorim să concluzionăm spunând că dna prof. Lidia Petrica, directorul Grădiniței nr. 36 („Luceafărul”), a luat o decizie înțeleaptă atunci când a dat undă verde primelor trei grupe Waldorf în cadrul grădiniței. Și pentru a fi în cunoștință de cauză, este nelipsită de la toate modulele, descoperind astfel că pedagogia Waldorf este o alternativă fericită, cu priză la copii, care se adresează sufletului lor, care le respectă ritmul și îi ajută să se dezvolte potrivit particularităților individuale. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, Modulul de evaluare în pedagogia Waldorf.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:10:36 Ora standard a Europei de Est