Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Avem cei mai mulți copii înscriși, din toate școlile din oraș!”

„La școala fără nume, dar cu renume”

„Avem cei mai mulți copii înscriși, din toate școlile din oraș!”

Vorbind la bac cu dl prof. Mircea Gârba (directorul Școlii nr. 16 din Oradea) despre noutățile de la începutul anului școlar 2011-2012, ne-am propus ca vineri (9 septembrie 2011) să vizităm patru școli gimnaziale orădene: Școala nr. 16, Școala nr. 11, școlile „Dacia” și „Oltea Doamna”.

Vineri, la ora 8.00, la Școala cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea, dascălii erau pe baricade, dar nu de frica directorului (prof. Mircea Gârba), a generalului (prof. Dorel Luca), a premierului sau a ministrului, ci din conștiință, din simțul datoriei și al apostolului (al dascălului model). În clasa I C, Monica Blag (nu Blaga, cum ar crede unii) pregătea atmosfera de Bun venit pentru cei mai mici învățăcei ai școlii. Din respectiva sală de clasă și-au luat zborul 24 de absolvenți ai ciclului primar. În locul lor vor veni 28 de bobocei, pe care Monica îi așteaptă cu sufletul, propunându-și „să-i corupă”, așa încât să vină cu mult drag la școală. În II B, învățătoarea clasei, dna prof. Florica Torjoc, pregătea sala de clasă pentru cei 24 de foști boboci – „o serie foarte bună, neastâmpărați, gălăgioși, alintați, mofturoși, dar foarte buni!” În II A, prof. Otilia Luca avea rânduite, ca în bibliotecă, în fața clasei, caietele auxiliare, multe și interesante care îl ajută pe fiecare să parcurgă în ritm propriu, cu forțele și cunoștințele de care dispune, fiecare pagină, menită să le stârnească curiozitatea și să-i facă să gândească. Din sala de clasă a dnei prof. Corina Gârba și-au luat zborul 28 de vulturi. În locul lor vor veni 30 de „grăniceri”, cei mai grozavi combatanți din 11 grădinițe orădene (grădinițele nr. 52 și 53, 45, 54, 48, 43, 31, 37, 17, 20 și „Trei Ursuleți”)... pentru că i-a mers vestea (Corinei) în tot orașul! „În ciclul primar, copilul (părintele) își alege mai degrabă învățătoarea decât școala”, ca să o cităm pe doamna viceprimar Biro Rozalia. În clasa I D, vor învăța 26 de școlărei și școlărițe; mai mulți cu doi decât au absolvit clasa a IV-a, îndrumați de prof. Florica Mușet.
„Aveți o școală prietenoasă!”
„Avem cei mai mulți copii înscriși din toate școlile din oraș, rezultate foarte bune la Testarea națională. 107 elevi în clasa I pe 100 de locuri; am găsit însă loc pentru toți, 28 la secția maghiară. Așteptăm cu încredere bugetul pe elev, ne-a declarat domnul director, prof. Mircea Gârba.
Dintre absolvenții școlii noastre, 22 sunt la „Eminescu”, câte 12 la „Gojdu” și la „Blaga”, 10 la „Partenie Cosma”, 7 la „Ady Endre”..., iar doamna prof. Smaranda Burcă, director adjunct al școlii, prezentă la discuții, ne supune atenției tabelul, spre a nu avea rezerve...
De vreo doi-trei ani, cei mai buni absolvenți ai Colegiului Național „Mihai Eminescu” sunt foști elevi ai școlii noastre. Se vede treaba că etalonarea noastră este bună. Cei mai buni elevi ai noștri sunt cei mai buni și în liceele pentru care optează...
Îmi place caracterizarea pe care a făcut-o un părinte școlii noastre: „Aveți o școală prietenoasă!” Cred că are dreptate, iar cei peste 900 de elevi pot să confirme sau să infirme! Orarul este gata, e pus! Privim, însă, cu îngrijorare în viitor din pricina celor peste 80 de metodologii care vin spre noi”, a afirmat domnul director. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Avem cei mai mulți copii înscriși, din toate școlile din oraș!”

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:27:30 Ora standard a Europei de Est