Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Trepte matematice (clasa a VI-a)

Ioana Dzițac - la cea de-a doua carte...

Trepte matematice (clasa a VI-a)

Ce poți să spui și să crezi despre un copil care la absolvirea clasei a VI-a scoate cea de-a doua carte dintr-o colecție – Trepte matematice!? Pe prima a lansat-o în septembrie 2010 (Trepte matematice - clasa a V-a).

„...îmi propun să scriu lucrări asemănătoare și pentru clasele VII-VIII. Scopul realizării acestei serii de cărți este de a mă ajuta pe mine și pe alți elevi de gimnaziu la recapitulare, în vederea susținerii unor lucrări și examene viitoare.
Am scris prezenta carte de-a lungul anului școlar 2010-2011, în timp ce eram în clasa a VI-a. Zilnic scriam la calculator noțiunile teoretice învățate la școală, probleme rezolvate în clasă, date temă, le completam cu noțiuni teoretice și probleme din alte cărți sau cream eu însămi probleme și jocuri”, scrie Ioana Domnica Dzițac în prefața cărții sale, pe care ne-a dăruit-o zilele trecute ca pe un mare trofeu!
Revin. Ce poți să spui și să crezi despre un copil care are nevoie de șase pagini ca să-și prezinte CV-ul?
Doamna Ioana I. Moisil (profesor universitar la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu) o consideră o tânără de excepție, și adaugă „Ioana are puteri sufletești și speranța că prin cărțile sale ea va deveni un model pentru colegii de generație și le va da și lor din energia și forța sa”.
Roxana Zubcov (cercetător științific, psiholog) scria în iulie 2011: „O privesc pe Ioana și văd un copăcel zvelt și grațios, plin de flori delicate care oferă generos vântului, din când în când, câte o petală gingașă și parfumată. Dar Ioana Dzițac nu este doar o tânără fată frumoasă, grațioasă și cu maniere încântătoare. CV-ul său este deja mai bogat (mutatis mutandis) decât cel (real) al unei persoane mature și cu diverse titluri științifice și cuprinde cărți, articole și numeroase premii la concursuri de matematică, fizică, informatică, ecologie”.
Iar distinsul său profesor de matematică, doamna Dorina Szatmari, coordonatorul cărții (făcând referire la cea de-a doua carte), notează: „Ioana a crescut în profunzime și înțelegere..., în sensibilitate..., a realizat saltul în lumea reală..., a crescut în competențe..., a crescut, dar nu a renunțat la joc. Capitolul „Jocuri și rebusuri” conține materiale originale, create de autoare... Prin cartea ei, Ioana vă invită pe voi, copii de vârsta gimnaziului, să deveniți, asemeni ei, prinți și prințese în regatul matematicii”.
Eu am cunoscut-o pe Ioana ca reporter (aflat pe teren) la Zilele școlii sale (Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea). M-a impresionat prin ținută, maniere, seriozitate, sensibilitate și sclipire inteligentă! După ani, o găsesc la fel de serioasă, motivată și devotată scrisului. Ea denotă maturitate precoce în preocupările unui copil (neobișnuit), care depășește media, care se ridică și ajunge vrând-nevrând un centru, un pisc, o culme în lumea sa. Orice copil visează să devină cineva. Ea a ajuns deja cineva. Copiii sunt niște flori. Florile vieții noastre. Pentru Ioana, florile înseamnă daruri scumpe pe care le oferă celor dragi spre mulțumire și înaltă apreciere prin cartea sa. Ea a creat „o minunată poveste referitoare la trandafiri, sub semnul căreia am înflorit și eu” (ca să o cităm pe Ioana). Mica prințesă (mă refer la frumusețea, gingășia și sclipirea ei) nu poate să nu te cucerească cu zâmbetul său, cu sinceritatea și dezinvoltura sa. Iată, cu performanța sa: de a se adresa în scris colegilor de generație și a le oferi o nouă „ofrandă”.
Ioana se ține de cuvânt! Pentru că are cuvânt. Și un cuvânt greu de spus... într-o lume în care minciuna stă cu cei mari la masă! Dar va veni și lumea Ioanei și atunci matematica va sta... la masă și va conduce, iar prințesa va zâmbi mulțumită de „Treptele matematice” pe care le-a scris în copilărie! (Ovidiu DAN)

Trimite email
vineri, 23 februarie 2024, 21:31:14 Ora standard a Europei de Est