Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cangurul” matematic l-a dus în Grecia!

Răzvan Kokovics

„Cangurul” matematic l-a dus în Grecia!

Răzvan Kokovics „Cangurul” matematic l-a dus în Grecia! Pe Răzvan Kokovics l-am cunoscut pe când avea „puf de boboc”, în clasa I E, la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea. Acum e în clasa a V-a, la aceeași școală.

Fosta sa învățătoare, prof. Aurelia Popovici, ni l-a prezentat zilele trecute, în clasa unde a deprins scris-cititul timp de patru ani, vreme în care Răzvan s-a încărcat de glorie. 
Cuminte, silitor, conștiincios, elevul din banca a IV-a s-a înscris pe o orbită cu ascendent în Leu. I-a plăcut să fie mereu la înălțime, dar fără a se compara cu alții, ci mai degrabă cu sine. A luptat pentru o cauză nobilă – înnobilarea minții și a izbutit. Una din mențiunile sale la care ține foarte mult este cea câștigată la concursul de matematică „Sclipirea minții”. Cangurul matematic, însă, avea să-l propulseze și să-l expedieze tocmai în Grecia. Câștigând locul I pe județ și trecând cu brio de baraj, Răzvan a ajuns, împreună cu un confrate de concurs din Salonta, să ne reprezinte județul și țara (alături de alți 14 elevi din țară) în tabăra din Grecia. Îndrăgostitul de matematică avea să se remarce și la alte concursuri de gen, adăugându-și în palmares noi și noi premii: premiul II la „Lumina Math”, premiul I la „Micul matematician”, de două ori locul I la „Olimpicii cunoașterii”, locul I la informatică, la Palatul Copiilor și Elevilor (unde o are ca profesor pe doamna Ferenc Gabriela)...
Dintr-o pură curiozitate, l-am pus pe Răzvan să-și numere diplomele pe care le avea asupra sa. Erau 46! Să nu credeți cumva că se îndeletnicește cu adunat de hârtii, fie ele și de valoare. El țintește departe. Vrea să ajungă cineva. Și va ajunge pentru că știe ce vrea și luptă pentru a-și vedea visurile împlinite! (Ov. D.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:36:41 Ora standard a Europei de Est