Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Biodiversitatea în imagini”

Proiectul național de educație ecologică

„Biodiversitatea în imagini”

Prima întâlnire din cadrul proiectului național de educație ecologică „Biodiversitatea în imagini” a avut loc vineri, 23 septembrie 2011, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea.

Proiectul educațional se desfășoară în parteneriat, între Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Școala cu clasele I-VIII „Lucreția Suciu” Oradea, Liceul Teoretic „C.A. Rosetti” București, Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj și Agenția pentru Protecția Mediului Bihor.
La această primă întâlnire au participat: directorul Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul”, prof. dr. Filimon Ruben, prof. Maghiar Ramona – coordonator proiect și prof. Filip Marinela, alături de elevii implicați în proiect de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”, ing. Tîrț Loredana de la Agenția pentru Protecția Mediului Bihor, prof. Niculescu Elisabeta, împreună cu un grup de elevi de la Liceul Teoretic „C.A. Rosetti” București, prof. Marian Anca de la Colegiul Național „I.M. Clain” Blaj și prof. Pop Ioana Laura de la Școala cu cls. I-VIII „Lucreția Suciu” Oradea.
Prin educația ecologică ce se va desfășura în acest proiect intenționăm să cultivăm dragostea și respectul elevilor pentru lumea înconjurătoare și să le formăm acestora atitudini de dezaprobare față de cei care încalcă normele de protecție a mediului, cultivându-le interesul pentru promovarea ideii unui mediu natural sănătos.
Scopul proiectului este promovarea și observarea efectelor acțiunii omului asupra biodiversității din diferite zone ale țării.
În cadrul întâlnirii de lucru, partenerii noștri au subliniat importanța proiectului și impactul acestuia asupra comunității din care fac parte, elevii școlilor implicate prezentând activitățile de mediu la care au fost prezenți în anul școlar precedent.
Coordonatoarea proiectului, prof. Maghiar Ramona, a realizat prima activitatea Eco-info, stimulând interesul elevilor pentru problematica mediului.
După terminarea activităților din proiect, elevii Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul”, împreună cu prof. coordonator, au invitat partenerii din București și Blaj să viziteze municipiul Oradea.
În ziua următoare, elevii de la „Mihai Viteazul” și „C.A. Rosetti” au realizat o vizită de studiu la Băile Felix, unde au observat biodiversitatea locală.
Cu acest prilej, elevii orădeni și bucureșteni au promovat și „Săptămâna Mobilității Europene” organizată de Primăria Oradea și Agenția pentru Protecția Mediului, împărțind fluturași și pliante cetățenilor din Oradea și Băile Felix.
Împreună, elevii și profesorii au decis continuarea proiectului cu mobilități în orașele școlilor partenere, legându-se prietenii și noi idei de colaborare. (F. M.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Biodiversitatea în imagini”.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:58 Ora standard a Europei de Est