Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Toamna se numără proiectele!”

„Grădinița prieteniei”- în parteneriat cu Grădinița din Săud

„Toamna se numără proiectele!”

La nivelul celor 10 grupe ale Grădiniței nr. 28 - „Nufărul” din Oradea, sunt în derulare 10 proiecte școlare. Cel mai recent proiect a fost lansat, ieri (marți, 11 octombrie 2011), în parteneriat cu Grădinița din Săud – comuna Buntești.

Este vorba despre proiectul educațional județean „Grădinița prieteniei”, derulat de grupa pregătitoare A (educatoare Natalia Nistor și Adriana Feneși), grupa pregătitoare B (ed. Maria Ambro și Camelia Horga) și grupa mare C (ed. Florica Alb și Mărioara Þig), în parteneriat cu Grădinița din Săud, comuna Buntești (educatoare Titiana Vesa și Gabriela Degău).
„Într-un anotimp al roadelor bogate, proiectul urmărește să dezvolte la copii competențe și atitudini, să cultive sentimente de admirație pentru truditorii gliei, care cultivă cu mult drag pământul, fiind răsplătiți toamna cu roade îmbelșugate, de încântare în fața anotimpului ruginiu care ne furnizează o paletă culoristică de neasemuit și nu în ultimul rând, proiectul educațional dorește să-i apropie pe copii, să lege prietenii, copiii să vadă că nu există deosebiri între copiii care învață la oraș și cei din mediul rural”, a ținut să sublinieze directorul grădiniței, dna prof. Cornelia Româneac.
O toamnă orădeană autentică
Partenerii din Săud au fost primiți într-o atmosferă de toamnă autentică, bogată, cu știuleți de porumb prinși la poarta pe care erau scrise numele proiectului și al partenerilor de proiect, iar pe mese, în boluri erau semințe de tot felul și toate legumele toamnei care urmau să fie puse în borcane și conservate pentru iarnă. A urmat momentul de socializare, de cunoaștere reciprocă. Să mai spunem că partenerii din Săud nu au venit cu mâna goală. Ei  au pregătit o „navetă” cu plăcintă tradițională, plăcintă cu brânză de oaie, de-ți lăsa gura apă doar privind-o atât de rumenă și pufoasă. În următoarea etapă, gazdele și-au invitat oaspeții să viziteze grădinița, să vadă și celelalte nouă săli, iar în grupa pregătitoare B, micii dansatori, îndrumați de doamnele educatoare Camelia Horga și Maria Ambro, le-au pregătit un moment artistic, cântece și jocuri populare (solistă, Oana Berdie). La finalul vizitei, partenerii au rămas să se joace împreună, iar educatoarele s-au retras pentru un bilanț al proiectelor finanțate de Primărie și Consiliul Local.
Un „amfiteatru” în aer liber
„De fapt, întâlnirea noastră de astăzi poartă genericul „Toamna se numără proiectele” și este înscrisă în festivalul „Toamna orădeană”. La activitate participă din partea Consiliului Local, dl consilier Dan Octavian, omniprezent la toate etapele derulării celor două proiecte finanțate de Primăria Oradea și Consiliul Local”, dl prof. Mihai Vesa, directorul Liceului Teoretic Onisifor Ghibu, reprezentanți ai Asociației de părinți „Flori de nufăr” și educatoare, membri ai echipei de proiect”, a ținut să precizeze coordonatorul de proiect, prof. Krajcsi Cornelia. Pe baza imaginilor, însoțite de un comentariu adecvat, coordonatorul de proiect ne-a prezentat filmul amenajării spațiilor pentru joacă din curtea grădiniței, o treabă deloc simplă, care a necesitat forțe serioase pentru eliminarea bazinului din ciment, plantarea de noi arbiști și flori, montarea de bănci pentru crearea unui „amfiteatru” în aer liber. Aveam să aflăm apoi de la directorul grădiniței, dna profesor Cornelia Româneac „povestea” frumoaselor costume populare (15 perechi de costume), procurate prin intermediul proiectului coordonat de prof. Adriana Feneși.
Ce urmează?
Cei peste 280 de copii ai Grădiniței nr. 28 din Nufărul se bucură de un local renovat și de o curte generoasă, care urmează să fie „răscolită” centimetru cu centimetru, adică amenajată și întreținută gospodărește; a crescut numărul de opționale la șapte: educație ecologică, engleză, dans popular, dans modern, „Trăistuța fermecată”, „Micul creștin”, „Călătorie în lumea poveștilor”.
„Dar urmează proiecte și mai îndrăznețe, posibil europene. Acum, după ce am dobândit experiență și rutină în scrierea de proiecte nu ne oprim aici”, ține să ne asigure doamna director, prof. Cornelia Româneac. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (106 poze), accesați Galeria foto: „Toamna se numără proiectele!”

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:22:41 Ora standard a Europei de Est