Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Școala poate să aibă viață și în vacanță”

Diseminarea proiectului „Re-Creația de vară”

„Școala poate să aibă viață și în vacanță”

„Timp de șase săptămâni, la începutul vacanței de vară, am dovedit că școala poate să aibă viață și în vacanță. În cel de-al doilea an de desfășurare, proiectul s-a extins la șase săptămâni, numărul de copii s-a dublat, la fel și numărul de colaboratori profesori. Primăria nu a făcut o investiție în zadar, rezultatele muncii copiilor se văd. Au fost expuse și în holul primăriei, să le vadă toată lumea...”

Am citat-o pe Stelieana Cârciumaru, profesorul coordonator al „Re-creației de vară”, proiect derulat de Eco-Școala „Avram Iancu” din Oradea și finanțat de Primăria Oradea.
Trebuie spus însă din start că banii primiți sunt folosiți doar pentru procurarea materialelor necesare și nu în alte scopuri, iar profesorii și toți colaboratorii muncesc în toate aceste săptămâni de vacanță în regim de voluntariat.
„La sfârșitul activităților am scris 465 de diplome”
Demn de reținut este faptul că la atelierele organizate, au participat și copii de la alte unități de învățământ din Oradea și județ: de la grădinițele nr. 44, 55 și 42 – „Maria”, școlile „Dacia”, „Oltea Doamna” și „Nicolae Bălcescu”, colegiile naționale „Emanuil Gojdu” și „Iosif Vulcan”, Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, ba chiar și din județ, de la Bălnaca – Șuncuiuș... După cum și colaboratorii profesori au venit să lucreze ca voluntari și din alte școli și grădinițe orădene...”
Așadar, proiectul are audiență, se bucură de succes și a adunat mulți copii, peste 300, în cele șase săptămâni. „La sfârșitul activităților am scris 465 de diplome”, ține să sublinieze prof. Stelieana Cârciumaru.
Chiar dacă e vacanță, mulți copii optează pentru variantele de distracție oferite de Eco-Școala „Avram Iancu”: să se joace în mod organizat, sub coordonarea unui profesor, că creeze în cadrul atelierelor, să învețe multe lucruri noi (cunoștințe și tehnici, priceperi și competențe). Fiecare copil optează pentru atelierul preferat, iar în pauze se joacă în curte după care pot să schimbe atelierul.
„Un real supot pentru întreaga familie”
„Timp de șase săptămâni, copilul meu a participat fără întrerupere la toate activitățile. Mami, plec la școală! Venea cu atâta plăcere! Nu vă puteți închipuiți ce a însemnat aceasta pentru noi, părinții, un real supot pentru întreaga familie. În plus, ei aici își dezvoltă noi abilități, învață lucruri noi, socializează, interacționează cu copii din alte clase și de la alte școli”(a recunoscut doamna Sas, unul dintre părinții prezenți, marți, 11 octombrie 2011, la diseminarea proiectului).
„Pentru mine a fost o experiență plăcută. Am învățat tehnici noi, ne-am cunoscut și cu alți copii, ne-am jucat și am creat, iar lucrările au fost expuse și premiate...(a ținut să intervină Andreea, o elevă gimnazistă).
„Învățăm și noi de la copii!”
Părerea a fost exprimată sincer și deschis de însuși coordonatorul acestei veri, dna profesor Felicia Goina. „Am descoperit și alte laturi ale copiilor noștri; am rămas uimiți și foarte încântați văzând cât de mare priză au avut cusăturile, atelierul de cusături...”
Am admirat zecile de lucrări, rodul muncii unor mâini îndemânatice și al unor minți sclipitoare, creative. Suverană (peste toți și peste toate) e lebăda uriașă (de peste un metru), cred că un record național, alcătuită din peste 2.000 de module, un produs de excepție realizat de Miruna Burlo, Loredana Cosma, Iulia Bindea, Andreea Torjoc, Diana Ardelean și Adela Dunca, foști elevi ai dnei înv. prof. Stelieana, despre care, actuala lor „mămică” (dirigintă), dna prof. Felicia Goina, nu are numai cuvinte de laudă, atât în ceea ce privește învățătura, cât și disciplina.
Ca unul care a monitorizat în permanență activitățile Re-creației de vară, în cei doi ani de derulare, pot să afirm că munca și realizările acestor dascăli și copii minunați trebuie apreciate de întreaga comunitate, iar acest proiect merită atenție și sprijin în continuare pentru dezvoltare, pentru a deveni o tradiție a unor bune practici, singulare în țară, de petrecere cu folos a timpului liber în vacanța de vară! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Școala poate să aibă viață și în vacanță”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:50 Ora standard a Europei de Est