Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Uniunea Europeană ca actor global de securitate: provocări pentru secolul XXI”

Conferința internațională Jean Monnet

„Uniunea Europeană ca actor global de securitate: provocări pentru secolul XXI”

Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene al Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării din cadrul Universității din Oradea a organizat vineri, 14 octombrie 2011, în Aula Magna, conferința internațională Jean Monnet „Uniunea Europeană ca actor global de securitate: provocări pentru secolul XXI”.

În cadrul conferinței au susținut comunicări: Lordul Jack McConnell, fost premier al Scoției și membru în Camera Lorzilor a Marii Britanii, profesorii Anthony Pagden și Giulia Sissa de la University of California, Los Angeles - Statele Unite, Roberto Farneti de la Universitatea Bolzano - Italia și Janos Vandor de la Universitatea Corvinus din Budapesta.
La eveniment au participat studenți, masteranzi și cadrelor didactice din domeniul relații internaționale și științe politice, dar și de la alte specializări. După sesiunea plenară, lucrările s-au desfășurat pe două secțiuni: Evaluarea statutului internațional al UE din perspectiva securității și Provocările de securitate din zona Mediterană și Nordul Africii.
Conferința s-a încadrat perfect în activitățile unui proiect Jean Monnet dedicat analizei implicațiilor de securitate la frontiera estică a Uniunii Europene, coordonat de lect. univ. dr. Dorin Dolghi.
Să mai spunem că din cele patru proiecte Jean Monnet câștigate în acest an de România, trei sunt gestionate de membrii Departamentului de Relații Internaționale și Studii Europene al Universității din Oradea, ceea ce reprizentă o recunoaștere a potențialului și dar și a rezultatelor de cercetare în domeniul relațiilor internaționale.
Momentul ales pentru desfășurarea conferinței corespunde și deschiderii cursurilor pentru studenții specializării masteratelor „Securitate europeană” și „European Studies”, consolidând astfel perpectiva deschiderii unei linii de specializare la nivel de licență în studii de securitate începând cu anul universitar 2012/2013. (D. D.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:10 Ora standard a Europei de Est