Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

„Îmi doresc ca brandul Universității să fie dat de departamente puternice...”

La conferința de presă a rectorului

„Îmi doresc ca brandul Universității să fie dat de departamente puternice...”

Două au fost punctele importante pe ordinea de zi a conferinței de presă de miercuri (19 octombrie 2011) a rectorului Universității, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal: validarea de către Senatul Universității a alegerilor pentru funcția de director de departament și constituirea unei societăți comerciale la Universitatea din Oradea.

Pe lângă aceste probleme, dl rector a punctat și altele (Carta Universității, inventarierea patrimoniului, redenumirea campusurilor și clasamentul SCIMAGO), precum și un posibil nume dat instituției, chestiune adusă în discuție de un jurnalist.
A fost readoptată Carta Universității (Legea internă fundamentală a instituției) și inventariat patrimoniul.
„Luni (17 octombrie), am reușit să obținem statutul de proprietar pe clădirile din Campusul central. Celelalte clădiri sunt proprietatea statului..., cu excepția clădirii Facultății de Medicină și Farmacie la care proprietară este Universitatea”.
Tot luni, Senatul a validat alegerile care au avut loc la nivelul departamentelor („Nu se validează persoane, ci respectarea procedurilor”). Astfel, din cele 47 de departamente, au fost validate alegerile la 46, la un departament s-a constatat un viciu de procedură, iar alegerile vor fi reluate. În Cartă, la articolul nr. 6, se spune, explicit, că au câștig de cauză „persoanele care au obținut majoritatea simplă a voturilor din numărul total al membrilor cu drept de vot prezenți”.
Având în vedere că de-acum departamentele sunt mai importante decât facultățile, ele (departamentele) fiind structura (celula) de bază, bătălia s-a dat pentru șefia departamentelor, așa încât foștii decani ai facultăților au renunțat la facultăți și s-au luptat să obțină funcția de director de departament. În validarea directorilor a fost invocată incompatibilitatea (o chestiune nouă, pe care nu o găsim nicăieri în România, după cum a ținut să ne asigure dl rector), în sensul că o persoană nu poate deține două funcții de conducere. Așa încât, ajungând directori de departamente, respectivii au renunțat la funcția deținută până atunci, aceea de decani, prodecani sau prorectori. Foștii decani Aurora Mancea – Facultatea de Arhitectură și Construcții, Anca Dodescu – Științe Economice și Floare Chipea – Științe Socio-Umane, ajungând directori de departamente, au renunțat la funcțiile de decani. În locul lor au fost numiți, decani interimari, până la organizarea concursului (după alegerea rectorului): Ramona Novicov, Alina Bădulescu și Adrian Hatos. În numirea decanilor interimari, dl rector a ținut cont de propunerile făcute de foștii decani. Dna prorector Elena Bonchiș, fiind aleasă director al Departamentului de Psihologie a renunțat la funcția de prorector (în relații cu studenții), iar postul de prorector a rămas vacant (până vor fi consultați studenții). Prodecanii de la  Drept și Litere, Cristian Miheș, respectiv Teodor Mateoc, ajungând directori de departamente, au renunțat la șefia de prodecani. La Litere, a fost numit prodecan interimar, lector univ. dr. Florin Cioban, celălalt post de prodecan rămânând vacant.
Tot incompatibilități sunt și cele referitoare la gradul de rudenie... a celor aflați în structurile de conducere. Astfel, nu au fost validați 11 membri în consiliile departamentelor, urmând să aibă loc alegeri parțiale.
Departamentul de Medicină Dentară are societate comercială
Dl rector a adus în discuție apoi „o problemă care trenează de foarte mult timp...”
Articolul 129 din Legea Educației Naționale (nr.1 din 2011) dă dreptul universităților să înființeze singure sau prin asociere societăți comerciale (SRL-uri) pentru a realiza venituri extrabugetare. Iar Departamentul de Medicină Dentară a înființat un asemenea SRL, dispunând și de dotări la nivel european, cum aprecia dl rector. „Nu ne-am propus să obținem profit, doar să-și poată plăti cheltuielile cu consumabilele din medicina dentară”. Prin această implicare, cei care lucrează în SRL, profesorii (împreună cu studenții facultății), nu vor avea salarii în plus, ține să sublinieze dl rector Cornel Antal. Iar doamna conf. univ. dr. Daniela Zapodeanu, șeful Catedrei de Finanțe-Contabilitate a Facultății de Științe Economice, prezentă la conferința de presă, s-a arătat încântată de ceea ce a aflat. Dumneaei a arătat că și colectivul Facultății de Științe Economice are în vedere „un asemenea proiect pe finanțe-contabilitate, după modelul colegilor din Debrețin, care au mai multe societăți comerciale. Noi ne propunem să angajăm absolvenți de-ai noștri, care vor fi coordonați de un cadru didactic”, a precizat Daniela Zapodeanu.    
Ce nume s-ar potrivi cel mai bine Universității orădene?
Se pare că până la încheierea mandatului actualului rector, Universitatea din Oradea va  purta un nume. În acest sens, va avea loc o dezbatere publică internă, iar Senatul va decide care este numele care i se potrivește cel mai bine Universității din Oradea. S-au propus: Emanuil Gojdu, Nicolaus Olahus, Aurel Lazăr, Crișana..., dar de ce nu și Teodor Maghiar (?!) – propunem noi, ținând cont de faptul că adevăratul ctitor al actualei universități a fost rectorul de-atunci Teodor Maghiar. În acele vremuri de nebuloasă, după Revoluție, și în anii care au urmat Domnia sa a fost cel care s-a bătut și s-a zbătut, dar a și reușit să dezvolte la Oradea o universitate cu 18 facultăți, Oradea devenind (fiind cotat astăzi ca) cel de-al 10-lea centru universitar din țară!
Universitatea – locul 11 ( respectiv 9)
Privită prin prisma clasamentului SCIMAGO (SIR) al universităților și institutelor de cercetare din lume, bazat pe publicațiile științifice din baza de date SCOPUS, Universitatea din Oradea ocupă locul 11 în România între cele 19 instituții din România (17 universități, plus Academia Română și Institutul de Fizică Atomică), respectiv locul 9 (doar între universități), locul 101 în Europa de Est și locul 2.537 în lume, din zeci de mii de universități și institute de cercetare.
Constantin Tulai – Doctor Honoris Causa
Dna conf. univ. dr. Daniela Zapodeanu, șeful Catedrei de Finanțe-Contabilitate, a venit la conferința de presă cu un scop precis, acela de a invita reprezentanții presei să participe joi, în Aula Magna, la conferirea titlului de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea domnului profesor universitar doctor Constantin Tulai de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
În câteva cuvinte, dna Daniela Zapodeanu a creionat portretul științific al distinsului profesor universitar clujean – ca un creator de școală de finanțe, cu 17 cărți publicate, care a stat în slujba școlii de finanțe peste cinci decenii, ocupând numeroase funcții, șef de catedră, decan, prorector...
Domnia sa a scris despre finanțe o adevărată poveste sau a descris finanțele ca pe o poveste de care se poate îndrăgosti, lesne, oricine..., a ținut să ne asigure șeful de catedră, dna Daniela Zapodeanu.  (Ovidiu DAN)

Trimite email
vineri, 19 aprilie 2024, 07:33:18 Ora de vară a Europei de Est