Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

„Îmi doresc ca brandul Universității să fie dat de departamente puternice...”

La conferința de presă a rectorului

„Îmi doresc ca brandul Universității să fie dat de departamente puternice...”

Două au fost punctele importante pe ordinea de zi a conferinței de presă de miercuri (19 octombrie 2011) a rectorului Universității, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Antal: validarea de către Senatul Universității a alegerilor pentru funcția de director de departament și constituirea unei societăți comerciale la Universitatea din Oradea.

Pe lângă aceste probleme, dl rector a punctat și altele (Carta Universității, inventarierea patrimoniului, redenumirea campusurilor și clasamentul SCIMAGO), precum și un posibil nume dat instituției, chestiune adusă în discuție de un jurnalist.
A fost readoptată Carta Universității (Legea internă fundamentală a instituției) și inventariat patrimoniul.
„Luni (17 octombrie), am reușit să obținem statutul de proprietar pe clădirile din Campusul central. Celelalte clădiri sunt proprietatea statului..., cu excepția clădirii Facultății de Medicină și Farmacie la care proprietară este Universitatea”.
Tot luni, Senatul a validat alegerile care au avut loc la nivelul departamentelor („Nu se validează persoane, ci respectarea procedurilor”). Astfel, din cele 47 de departamente, au fost validate alegerile la 46, la un departament s-a constatat un viciu de procedură, iar alegerile vor fi reluate. În Cartă, la articolul nr. 6, se spune, explicit, că au câștig de cauză „persoanele care au obținut majoritatea simplă a voturilor din numărul total al membrilor cu drept de vot prezenți”.
Având în vedere că de-acum departamentele sunt mai importante decât facultățile, ele (departamentele) fiind structura (celula) de bază, bătălia s-a dat pentru șefia departamentelor, așa încât foștii decani ai facultăților au renunțat la facultăți și s-au luptat să obțină funcția de director de departament. În validarea directorilor a fost invocată incompatibilitatea (o chestiune nouă, pe care nu o găsim nicăieri în România, după cum a ținut să ne asigure dl rector), în sensul că o persoană nu poate deține două funcții de conducere. Așa încât, ajungând directori de departamente, respectivii au renunțat la funcția deținută până atunci, aceea de decani, prodecani sau prorectori. Foștii decani Aurora Mancea – Facultatea de Arhitectură și Construcții, Anca Dodescu – Științe Economice și Floare Chipea – Științe Socio-Umane, ajungând directori de departamente, au renunțat la funcțiile de decani. În locul lor au fost numiți, decani interimari, până la organizarea concursului (după alegerea rectorului): Ramona Novicov, Alina Bădulescu și Adrian Hatos. În numirea decanilor interimari, dl rector a ținut cont de propunerile făcute de foștii decani. Dna prorector Elena Bonchiș, fiind aleasă director al Departamentului de Psihologie a renunțat la funcția de prorector (în relații cu studenții), iar postul de prorector a rămas vacant (până vor fi consultați studenții). Prodecanii de la  Drept și Litere, Cristian Miheș, respectiv Teodor Mateoc, ajungând directori de departamente, au renunțat la șefia de prodecani. La Litere, a fost numit prodecan interimar, lector univ. dr. Florin Cioban, celălalt post de prodecan rămânând vacant.
Tot incompatibilități sunt și cele referitoare la gradul de rudenie... a celor aflați în structurile de conducere. Astfel, nu au fost validați 11 membri în consiliile departamentelor, urmând să aibă loc alegeri parțiale.
Departamentul de Medicină Dentară are societate comercială
Dl rector a adus în discuție apoi „o problemă care trenează de foarte mult timp...”
Articolul 129 din Legea Educației Naționale (nr.1 din 2011) dă dreptul universităților să înființeze singure sau prin asociere societăți comerciale (SRL-uri) pentru a realiza venituri extrabugetare. Iar Departamentul de Medicină Dentară a înființat un asemenea SRL, dispunând și de dotări la nivel european, cum aprecia dl rector. „Nu ne-am propus să obținem profit, doar să-și poată plăti cheltuielile cu consumabilele din medicina dentară”. Prin această implicare, cei care lucrează în SRL, profesorii (împreună cu studenții facultății), nu vor avea salarii în plus, ține să sublinieze dl rector Cornel Antal. Iar doamna conf. univ. dr. Daniela Zapodeanu, șeful Catedrei de Finanțe-Contabilitate a Facultății de Științe Economice, prezentă la conferința de presă, s-a arătat încântată de ceea ce a aflat. Dumneaei a arătat că și colectivul Facultății de Științe Economice are în vedere „un asemenea proiect pe finanțe-contabilitate, după modelul colegilor din Debrețin, care au mai multe societăți comerciale. Noi ne propunem să angajăm absolvenți de-ai noștri, care vor fi coordonați de un cadru didactic”, a precizat Daniela Zapodeanu.    
Ce nume s-ar potrivi cel mai bine Universității orădene?
Se pare că până la încheierea mandatului actualului rector, Universitatea din Oradea va  purta un nume. În acest sens, va avea loc o dezbatere publică internă, iar Senatul va decide care este numele care i se potrivește cel mai bine Universității din Oradea. S-au propus: Emanuil Gojdu, Nicolaus Olahus, Aurel Lazăr, Crișana..., dar de ce nu și Teodor Maghiar (?!) – propunem noi, ținând cont de faptul că adevăratul ctitor al actualei universități a fost rectorul de-atunci Teodor Maghiar. În acele vremuri de nebuloasă, după Revoluție, și în anii care au urmat Domnia sa a fost cel care s-a bătut și s-a zbătut, dar a și reușit să dezvolte la Oradea o universitate cu 18 facultăți, Oradea devenind (fiind cotat astăzi ca) cel de-al 10-lea centru universitar din țară!
Universitatea – locul 11 ( respectiv 9)
Privită prin prisma clasamentului SCIMAGO (SIR) al universităților și institutelor de cercetare din lume, bazat pe publicațiile științifice din baza de date SCOPUS, Universitatea din Oradea ocupă locul 11 în România între cele 19 instituții din România (17 universități, plus Academia Română și Institutul de Fizică Atomică), respectiv locul 9 (doar între universități), locul 101 în Europa de Est și locul 2.537 în lume, din zeci de mii de universități și institute de cercetare.
Constantin Tulai – Doctor Honoris Causa
Dna conf. univ. dr. Daniela Zapodeanu, șeful Catedrei de Finanțe-Contabilitate, a venit la conferința de presă cu un scop precis, acela de a invita reprezentanții presei să participe joi, în Aula Magna, la conferirea titlului de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea domnului profesor universitar doctor Constantin Tulai de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
În câteva cuvinte, dna Daniela Zapodeanu a creionat portretul științific al distinsului profesor universitar clujean – ca un creator de școală de finanțe, cu 17 cărți publicate, care a stat în slujba școlii de finanțe peste cinci decenii, ocupând numeroase funcții, șef de catedră, decan, prorector...
Domnia sa a scris despre finanțe o adevărată poveste sau a descris finanțele ca pe o poveste de care se poate îndrăgosti, lesne, oricine..., a ținut să ne asigure șeful de catedră, dna Daniela Zapodeanu.  (Ovidiu DAN)

Trimite email
luni, 3 noiembrie 2025, 10:05:35 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).