Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 ianuarie 2023

Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se deființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.
„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege al învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România”, se arată în textul scrisorii.
În document sunt menționate rezultatele deosebite pe care le-au obținut la titularizare absolvenții liceelor pedagogice: „Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice”.

Citiți în continuare ...Stirea din 13 ianuarie!!!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 ianuarie 2023
Să te crucești!!!

Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege al învățământului preuniversitar – surse

Liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar obținut pe surse de Edupedu.ro. Acest lucru înseamnă că liceenii formați în liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător.
Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
La articolul 52, alin. (2) stabilește că liceele pedagogice vor avea specializările de educator-puericultor și instructor de educație extrașcolară: „(2) Unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară”.
La alin. 3 de la articolul de mai sus apare că „prin absolvirea cu diplomă a specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, se consideră îndeplinite condiţiile de formare psihopedagogică şi de calificare necesare ocupării funcţiei didactice de educator-puericultor, educator educaţie timpurie, educatoare/educator”.
De menționat este că, potrivit proiectului de lege Deca, elevii care la data adoptării proiectului de lege erau înscriși în licee pedagogice și aveau specializarea de învățători vor putea fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.
Art. 244 alin. (25) din proiectul Deca: „Elevii care la data adoptării prezentei legi erau înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare precum şi absolvenţii acestei specializări prin excepţie de la prevederile art. 171, alin. (1), litera e) pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar”.
La capitolul formarea inițială a personalului didactic de predare apare că în liceele pedagogice pot fi formați atât educatori-puericultori pentru creșe, cât și educatori pentru grădinițe. Tot aici este menționat învățământul primar pentru educator/educatoare, dar probabil este o greșeală.
„Prin excepţie de la prevederile alin. (6), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator se realizează prin unităţi de învăţământ preuniversitar cu profil pedagogic, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I”, conform art. 165. alin. (10).
Condițiile de ocupare pentru funcțiile didactice
Absolvenții liceului pedagogic, cu specializarea învățător, vor putea fi angajați în școli. Pentru funcțiile de educator-puericultor, educator/educatoare și învățător/învățătoare trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții, potrivit art. 171 alin. (1) din proiectul de lege consultat de EduPedu.ro:
„a) pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcţii didactice;” – vezi mai jos, în articol, ce excepții au fost introduse până în 2025;
„d) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ preşcolar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „educatoare” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
„e) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ primar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „învăţător” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
j) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea învăţător sau învăţătoare.”
La creșă vor putea fi angajați pe funcția de educator-puericultor și absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare sau învăţătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi, precum și absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, având aceeași condiție.
În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, învățătorii puteau fi formați în liceele pedagogice, conform art. 130 alin. (4): „Prin excepţie de la prevederile alin. (2), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator şi învăţătoare/învăţător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiştrilorinstructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar.”...

Pe marea scenă, la „Vocea României”

Cinci foști elevi ai doamnei profesor Monica Molnar

Pe marea scenă, la „Vocea României”

Ca orădeni și bihoreni nu putem să nu fim încântați atunci când tineri din municipiul Oradea și județul Bihor ajung să se afirme pe marea scenă a țării, în cadrul unor emisiuni-concurs difuzate pe posturile naționale de radio și televiziune.

Elevii și absolvenții dnei profesor Monica Molnar, de la secția de canto muzică ușoară a Școlii de Arte „Francisc Hubic” din Oradea, ne-au dat și ne dau mereu motive de bucurie. Să ne (re)amintim de îndrăgita emisiune-concurs „Ploaia de stele” (de la postul național de televiziune). Dar, să vorbim despre emisiunea-concurs „Vocea României” care se difuzează în prezent, în fiecare marți (de la ora 20.15), la PRO TV.
Natalia Selegean, Alexandra Broinaș, Anca Nicoleta Căuș, Loredana Căvășdan și Patai Robert sunt cinci dintre foștii elevi ai distinsului profesor de canto care au fost selectați între cei 130 de concurenți din 1.800, pentru emisiunea-concurs „Vocea României”, iar ultimii doi, Loredana Căvășdan și Patai Robert, au ajuns între primii 48.
După cum probabil cunoașteți, în etapa audițiilor „oarbe”, pe nevăzute, cei patru membri ai juriului, Marius Moga, Horia Brenciu, Loredana Groza și Smiley, ascultau concurenții fără să-i vadă (stând cu spatele la concurenți), iar când o voce îi impresionau, fiecare se întorcea cu fața spre concurent, iar primul îl alegea în echipa sa. Așa s-a ajuns ca fiecare din cei patru „jurați” să-și formeze câte o echipă de 12 concurenți, în total 48. În etapa duelurilor, din cei 12 concurenți, structurați în șase echipe de câte doi, tot câte doi se „duelează”, astfel încât la etapa juriilor live, să rămână 20, câte cinci în fiecare echipă. La final, cel care va fi desemnat drept „Vocea României” va câștiga 100.000 de euro.
În urmă cu patru săptămâni, pe 27 septembrie, am avut bucuria să o vedem concurând pe Loredana Căvășdan, din echipa lui Marius Moga, iar recent, marți, 18 octombrie, pe Patai Robert, din echipa lui Horia Brenciu. Prezentatorul emisiunii este Pavel Bartoș.
Ca de fiecare dată, Brenciu face show!
Grație deschiderii sale prietenoase, sincere și spontane, Horia Brenciu, cu talentul și temperamentul său, cu spiritul său vulcanic, reușește să facă show de fiecare dată când apare la microfon. El nu poartă niciodată mască și nu poate fi altfel decât exuberant, spontan și „slobod la gură”, fiind agreat de majoritatea.
După Italia, Alexandra vrea în America
Pe trei din cei cinci concurenți orădeni la „Vocea României” aveam să-i reîntâlnim joi (20 octombrie 2011), la o întrevedere pe care au avut-o cu doamna profesor Monica Molnar, în sala de canto a Școlii de Arte „Francisc Hubic”.
Natalia Selegean și Alexandra Broinaș au cântat în mai 2010, împreună cu Cristina Romocea și Carmen Stoica, alte două absolvente ale dnei profesor, în Italia, la Milano, la televiziunea italiană TeleNova Italia, în cadrul emisiunii „Passo in tivu”, alături de cântărețul italian Luca Virago. Alexandra este studentă la Drept (la Științe Juridice). După Italia, Alexandra și-a propus ca anul viitor (în 2012) să cânte în America. Natalia nu visează să ajungă atât de departe, ea ar fi încântată să cânte anul viitor la Festivalul de la Mamaia. Anca Nicoleta Căuș („banchera”, cum îi zic prietenii, pentru că lucrează la o bancă, printre „bancheri”) a cântat recent la „Miss Transilvania”, în deschiderea spectacolului, dar și în cadrul matinalului de la Europa FM, în emisiunea lui Monica Anghel și Bogdan Miu, ajungând să se califice între cei patru finaliști din care Monica urmează să decidă care (din cei doi orădeni, un hunedorean și un constănțean) va cânta anul viitor în garajul Europa FM, alături de Monica Anghel.
„Consider că de fiecare dată, pe lângă instrucția muzicală, trebuie să ai și noroc!”
„Urmăresc cu atenție emisiunea-concurs „Vocea României”, ne-a declarat distinsul profesor Monica Molnar. Consider binevenite discuțiile pe care membrii juriului le au cu concurenții: amicale, inteligente și eficiente. Ca de fiecare dată, Horia Brenciu face show, cu firea și talentul său incontestabil. Sfaturile celor patru profesioniști (fiecare în domeniul său) sunt folositoare celor care vor să țină cont de ele. Mă bucur foarte tare pentru succesul elevilor mei, dar, deopotrivă, mă întristează insuccesul lor. Situațiile sunt atât de diferite și consider că de fiecare dată, pe lângă instrucția muzicală, trebuie să ai și noroc. Sper ca fiecare să ajungă acolo unde își dorește, deși drumul este extraordinar de greu de străbătut. Tocmai aceste elemente adiacente talentului contează la fel de mult. Sunt mândră că sunt profesoara lor și îi iubesc nespus de mult. Îi felicit pentru ambiția lor, iar dacă nu reușesc să învingă întotdeauna, să nu se descurajeze, să lupte în continuare. Acesta este motorul care îi conduce în viață către succes”, conchide dna profesor Monica Molnar. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pe marea scenă, la „Vocea României”. 

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

luni, 30 ianuarie 2023