Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Masă rotundă pentru promovarea ofertei educaționale și diseminarea proiectului „Curriculum pentru părinți”

Miercuri, la Școala nr. 11,

Masă rotundă pentru promovarea ofertei educaționale și diseminarea proiectului „Curriculum pentru părinți”

Directorul Școlii cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea, prof. drd. Adelina Iacob, un admirabil manager, e mereu într-o ofensivă educațională constructivă. Se bate și se zbate pentru a găsi soluții de promovare a ofertei școlare, de înfăptuire a unei reale și eficiente reforme.

Într-un articol anterior, am scris despre o premieră națională la Școala nr. 11 – înființarea claselor de Freinet la gimnaziu. În ideea promovării ofertei educaționale a școlii, dar și a diseminării proiectului „Curriculum pentru părinți”, doamna director a organizat, miercuri (26 octombrie 2011), o masă rotundă, profitând și de mica vacanță a preșcolarilor și școlarilor mici. La reuniune, au participat educatoare de la trei grădinițe partenere, nr. 53, 43 și 35, învățători/profesori ai școlii care în prezent conduc clasele a III-a și a IV-a de la secțiile română și maghiară, precum și un cadru universitar. Este vorba de dna conf. univ. dr. Carmen Popa (departamentul de Științe ale Educației), coordonator de practică pedagogică al studenților Universității Oradea, studenți care desfășoară practica pedagogică de mai mulți ani la Școala nr. 11.
În deschidere, doamna director a prezentat oferta educațională, precizând scopul și obiectivele urmărite, precum și studiul pe care l-au întreprins echipa și coordonatorul de proiect în legătură cu proiectul pentru părinți. În continuare, doamna prof. Angela Nuță a prezentat rezultatele studiului, oferind astfel o bază de discuție pentru dezbaterile care au urmat. Dna conferențiar univ. dr. Carmen Popa s-a arătat încântată de studiu și mai cu seamă de rezultatele prezentate. Tot în ideea promovării și susținerii ofertei educaționale a școlii, domnia sa a lansat în mediul academic, în rândul studenților săi de practică pedagogică, trei idei: de înființare a unui cerc al studenților (pedagogiști), propunerea de abordare tematică a alternativelor  în vederea elaborării lucrărilor de licență și nu în ultimul rând, practica observațională și la clasele de Step by step și Freinet ale Școlii nr. 11. Profitând de prezența educatoarelor la masa rotundă, doamna Carmen Popa le-a flatat într-un fel atunci când le-a reprodus concluzia la care au ajuns studenții care fac practică pedagogică și la grădinițe. „Sălile de clasă din grădinițe sunt mult mai prietenoase...” E vorba de impactul vizual, iar când acești preșcolari ajung la școală dau de un mediu nou, arid și formal, care îi șochează”. Parcă prea brusc dorim să-i scoatem din mediul lor obișnuit, din copilărie, și să-i aducem cu picioarele pe pământ într-o realitate prea ostilă și dură pentru niște ființe atât de gingașe și plăpânde, care refuză parcă să se lupte cu viața de școlar, adăugăm noi. În cuvântul lor, doamnele educatoare au felicitat conducerea și colectivul de cadre didactice pentru inițiativa organizării unei astfel de reuniuni, propunându-le să organizeze asemenea activități și pentru părinții copiilor care urmează să-și dea copilul la școală, în clasa I și în clasa „zero” (pregătitoare). În acest fel, părinții ar fi mai bine informați în legătură cu  cel două alternative, Step by step și Freinet. S-a evidențiat, de asemenea, buna cooperare care există între echipa de dascăli ai școlii și grădinițele din vecinătate. O problemă sensibilă, într-un fel, este cea a opționalelor, care nu se pot regăsi în totalitate la școală, doar în măsura în care acestea completează norma cadrului didactic sau sunt suportate (financiar) de părinți, ca și la grădiniță.
Povestea bambusului chinezesc
Să mai spunem că învățătoarele și-au prezentat sălile de clasă și cartea de vizită cu prilejul vizitei pe care educatoarele au făcut-o în școală, trecând în revistă sălile de clasă, cabinetele și laboratoarele. În plus echipa de proiect și-a prezentat produsul final, cartea (pentru părinți) „Copilul meu merge la școală!?”
Este vorba despre un adevărat ghid pentru părinți, dar nu numai, semnat de prof. drd. Adelina Iacob și Angela Nuță. Nu ne-am propus să recenzăm cartea, dar un sfat (al autorilor cărții) tot vrem să vi-l divulgăm:
 „Trebuie să aveți răbdare...”
„Toți părinții ar trebui să asculte povestea bambusului chinezesc.
Chinezii pun sămânța. O udă, folosesc îngrășăminte, dar în primul an nu apare nimic. În al doilea an, iar o udă, iar pun îngrășăminte, și tot nimic. În al treilea și al patrulea an, o udă din nou și pun îngrășăminte, dar tot nimic. În al cincilea an o udă și pun îngrășăminte. La un moment dat, în acest al cincilea an, cam în șase săptămâni, bambusul crește dintr-o dată și se transformă într-un copac de 2,70 metri.
Întrebarea este următoarea: a crescut 2,70 m în cele șase săptămâni sau în cei cinci ani?” (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Masă rotundă pentru promovarea ofertei educaționale și diseminarea proiectului „Curriculum pentru părinți”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:10 Ora standard a Europei de Est