Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modelele de subiecte pentru examenele naționale din anul 2012

Ministerul Educației a publicat pe Internet

Modelele de subiecte pentru examenele naționale din anul 2012

În conformitate cu Metodologia de organizare și desfășurare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2011-2012 și cu Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat 2012, Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) a publicat luni, 31 octombrie 2011, pe site-ul http://www.subiecte2012.edu.ro/ modelele de subiecte pentru examenele naționale din anul 2012.

Modelele de subiecte pentru evaluarea competențelor și pentru probele scrise sunt însoțite de precizări privind scopul evaluării, statutul disciplinei, structura subiectelor, competențele de evaluat, detalii privind evaluarea, inclusiv baremele de evaluare și de notare.
La evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a se regăsesc modelele de subiecte pentru Limba și literatura română și Matematică, precum și pentru Limba și literatura maternă (șase discipline).
Pentru examenul de bacalaureat 2012 este prezentat spre informarea elevilor, a profesorilor și a tuturor celor interesați, un ghid privind desfășurarea probelor A și B (de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română și în limbile materne), a probei C (de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată în liceu) și a probei D (de evaluare a competențelor digitale). De asemenea, sunt publicate modele de subiecte pentru toate probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale, dar și pentru probele scrise și anume pentru Limba și literatura română, Limba și literatura maternă (șapte discipline), Matematică, Istorie, Fizică, Chimie, Biologie, Informatică, Geografie și pentru cele cinci discipline socio-umane (Economie, Filosofie, Logică și argumentare, Psihologie, Sociologie). Menționăm că pentru proba C sunt publicate modele structurate în funcție de conținutul probei: înțelegerea unui text audiat, proba scrisă și proba orală, corespunzătoare celor zece limbi de circulație internațională studiate în liceu. Sunt publicate și traduceri ale modelelor de subiecte în limbile minorităților naționale.
În vederea facilitării accesului către modelele de subiecte din anii anteriori au fost create link-uri speciale în acest sens, același sistem fiind utilizat și pentru subiectele, respectiv baremele de evaluare și notare din sesiunile anterioare. Precizăm că modelele sunt orientative și au ca scop familiarizarea elevilor și a profesorilor cu tipul de subiecte, precum și cu nivelul de dificultate al acestora. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:18:24 Ora standard a Europei de Est