Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Voluntari pentru o lume mai bună

Marcella Guido din Italia și Zeynep Atvur din Turcia

Voluntari pentru o lume mai bună

În data de 31 octombrie 2011, s-a încheiat stagiul de voluntariat de 8 luni pe care două voluntare străine l-au desfășurat în cadrul Asociației Caritas Eparhial Oradea.

 Este vorba de Marcella Guido din Italia și Zeynep Atvur din Turcia, care au participat în cadrul proiectului „Voluntari pentru o lume mai bună”, proiect finanțat de Comisia Europeană prin programul Tineret în Acțiune, Serviciul European de Voluntariat, având un buget de 11.920 euro.
Obiectivul proiectului a fost implicarea a doi voluntari internaționali într-un stagiu de voluntariat în cadrul Asociației Caritas Eparhial Oradea, pe o perioadă de 8 luni, pentru a participa la activități de natură socială prin care să își dezvolte abilități și competențe de viață cu ajutorul cărora să sprijine dezvoltarea comunităților din care vor face parte. Astfel cele două voluntare au participat la activitățile asociației: servire masă caldă, distribuire îmbrăcăminte, vizite la domiciliul beneficiarilor, igienizare, curs de formare ca și clovn, vizite săptămânale la spitalul de copii, strângere de fonduri, promovare și activități administrative.
Cele două voluntare au beneficiat de ore de limba română, iar în timpul liber au putut să viziteze orașul Oradea, dar și alte obiective turistice din România. Ele au reușit astfel să cunoască cultura, obiceiurile și tradițiile românești, au interacționat cu alți voluntari români și străini, reușind să descopere diversitatea României. Costurile de transport, cazare, mâncare, comunicare au fost asigurate în cadrul proiectului, și, de asemenea, voluntarele au primit lunar bani de buzunar.
Voluntarele străine au avut parte de o experiență pe care au descris-o ca fiind unică în viață. Acestea și-au dezvoltat diverse abilități cum ar fi: comunicarea într-o limbă străină, competențele digitale, sociale și civice, dorința de implicare și inițiativă. Fetele s-au dezvoltat atât pe plan personal, cât și profesional prin intermediul procesului de învățare a învățării (learning to learn). Astfel au reușit să înțeleagă termenul de diversitate culturală și să aprecieze diferențele. (Iulia Iova)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:18:12 Ora standard a Europei de Est