Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiect ACES la Școala „Gaspar Andras” din Biharia

La Sarajevo și Debrețin

Proiect ACES la Școala „Gaspar Andras” din Biharia

Școala cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia a câștigat un proiect internațional ACES, având ca parteneri școli din Debrețin, Ungaria și din Cicov, Slovacia.

Titlul proiectului este „It’s good to do good” și ajută la implicarea elevilor și comunității locale în voluntariat. Proiectul este finanțat de Fundația ERSTE și Centrul Intercultural din Viena și de VCELI DOM din Slovacia.
Profesoara Oros Erika, coordonatorul proiectului, a reprezentat școala împreună cu eleva Barczag Beatrix la Sarajevo (Bosnia Herțegovia) la începutul lunii octombrie 2011, unde România a fost reprezentată de încă alte 21 de școli, fiind cea mai numeroasă echipă din cele 15 țări participante. La Sarajevo câștigătorii de proiecte au participat la diverse activități, workshopuri, ședințe cu partenerii de proiect; au avut ocazia să ofere și să ceară ajutor/idei în implementarea proiectului.
Prima întâlnire comună cu partenerii de proiect a avut loc la sfârșitul lunii octombrie la Școala „Karácsony Sándor” din Debrețin, Ungaria, unde pe lângă elevii școlii din Slovacia, școala din Biharia a fost reprezentată de Mészáros Adrien, Czurcas Krisztina, Major Krisztina, Dobos Victoria, Matyi Máté și Kéri Szabolcs, cu toții elevi ai claselor a V-a, însoțiți de cadrele didactice Mock Julianna și Lukács Éva.
Programul a fost foarte variat, s-au plantat puieți (copacul ACES); au făcut cunoștință cu Bálega János, cunoscut coordonator al voluntarilor din Debrețin, care le-a oferit sfaturi prețioase și diverse jocuri de autocunoaștere. Elevii au participat în trei grupe la desen pe perete (murál morál) unde au pregătit logoul proiectului, au făcut turtă dulce care a fost oferită micuților din Casa de copii din Debrețin și au pregătit afișe pentru „îmbrățișări gratuite” (free hug) cu care pe urmă au ieșit pe stradă și au înveselit ziua celor care au trecut pe lângă ei.
În următoarele zile s-a vizitat centrul orașului Debrețin, Universitatea, Teatrul de Stat al orașului unde au fost așteptați cu un spectacol-surpriză, Bazilica Szent István, stema din mozaic a orașului, Castelul Rakóczi, Lacul Békás, vizită la Sárospatak și Tokaj.
Elevii s-au simțit foarte bine, au legat prietenii, și-au îmbogățit cunoștințele despre voluntariat și importanța acestuia. Ajunși acasă au pregătit jurnalul de călătorie cu descrieri, poze și date despre cele văzute.
Următoarea întâlnire va fi în decembrie la Cicov, în Slovacia, în februarie la Biharia, iar finalizarea proiectului în martie, la Senec, în Slovacia. (Erika Oros)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiect ACES la Școala „Gaspar Andras” din Biharia.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:55:38 Ora standard a Europei de Est