Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Învățăm făcând, trăim muncind”

Diseminarea rezultatelor parteneriatului școlar multilateral Comenius

„Învățăm făcând, trăim muncind”

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 din Oradea a cucerit, pentru a treia oară, titlul de Școală europeană! Doar șapte școli din România dețin un asemenea palmares, după cum aveam să aflăm miercuri, 9 noiembrie 2011, participând la diseminarea rezultatelor parteneriatului școlar multilateral Comenius - „Learning by doing, living by working” („Învățăm făcând, trăim muncind”).

Este vorba despre un proiect finanțat de Comisia Europeană prin programul Lifelong Learning Programme, coordonat de CSEI nr. 1 în perioada august 2009 - iulie 2011 și având ca parteneri școli din Portugalia, Polonia, Italia, Bulgaria, Anglia și Spania. Proiectul a avut ca obiectiv principal implementarea la nivelul centrului a cinci ateliere de lucru (workshopuri), spații protejate pentru elevii cu cerințe educative speciale.
Așa după cum avea să aprecieze dl conf. univ. dr. Ioan Chelemen, în „învățămânul special s-au făcut progrese imense, datorită colectivului de dascăli inimoși care lucrează în aceste centre școlare, foarte buni profesioniști, care dețin un arsenal de metode, demni de invidiat de către orice profesor din învățământul de masă, care au decis să trăiască nu alături de acești copii speciali, ci împreună cu ei...”
Aprecierile pozitive adresate colectivului CSEI nr. 1 au venit și din partea inspectorilor școlari prezenți la manifestare. Doamna inspector școlar de specialitate Gyori Doina remarca faptul că „proiectul este deosebit de bogat în realizări, cu produse numeroase, palpabile și vizibile, marii beneficiari ai acestor rezultate fiind copiii!”
Dl inspector  Florin Negruțiu avea să găsească și să enumere cel puțin patru motive pentru care colectivul Centrului merită toate felicitările și admirația întregii colectivități: CSEI nr. 1 din Oradea este prima unitate de învățământ din județul Bihor care a obținut certificatul de Școală europeană, și nu o dată, ci de trei ori! 2.Proiectul derulat este unul dintre proiectele în care s-a evidențiat resursa umană. 3.Proiectul în cauză a fost selectat și dat exemplu de bune practici la nivel național 4.Asociația pe care și-au propus să o înființeze va crea oportunități pentru a accesa și alte finanțări...
Ghid pentru orientarea școlară și profesională a elevilor cu cerințe educative speciale
Unul din „produsele palpabile și vizibile” la care făcea referire dna inspector Gyori Doina este Ghidul pentru orientarea școlară și profesională a elevilor cu cerințe educative speciale.
„O carte valoroasă care abordează o problematică importantă și necesară. E de apreciat efortul celor patru fete (prof. de sprijin Violeta Bobotan, psihoped. Valeria Colesnicov, psihoped. Carmen Ilisie și psihoped. Teodora Pantazi), autoarele lucrării” - ca să-l cităm pe dl conf. univ. dr. Ioan Chelemen; „o lucrare impecabilă, care ne poate face invidioși și pe noi, cei care lucrăm în mediul universitar, extrem de pragmatică și folositoare...” vorba dlui conf. univ. dr. Valentin Blândul.   
Așadar cei doi referenți științifici au numai cuvinte de laudă la adresa ghidului...
„Filmul” activității de diseminare
Fără a insista asupra momentelor activității, considerăm necesară o trecere în revistă a tuturor secvențelor, care, împreună, dau un tot unitar de nota 10.
*Prezentarea rezultatelor proiectului și a produselor finale (psihoped. Teodora Pantazi - coord. de proiect)
*Aprecieri asupra implementării proiectului și a rezultatelor sale (insp. școlari Doina Gyori și Florin Negruțiu)
*Moment artistic, realizat de copiii de la atelierul Muzică și dans, dramă și joc (prof. Monica Matiuț, ed. Daniela Niculescu)
*Prezentarea a doi dintre elevii cu performanțe deosebite, participanți la mobilități: Hegheduș Daniel, medaliat cu argint și bronz la competiția de înot Special Olympic din Rybnic, Polonia, activitate derulată în cadrul atelierului de Sport; Leea Racz – „pasărea liberă” (fostă elevă a școlii), participantă la excursia tematică de Laguna Saint Andrew din Portugalia
*Prezentarea produsului final al atelierului Informare și Orientare. Lansare de carte: „Ghid pentru orientarea școlară și profesională a elevilor cu cerințe educative speciale - produsul final al parteneriatului școlar multilateral Comenius „Learning by doing, living by working”
*Recenzia cărții (conf. univ. dr. Ioan Chelemen și conf. univ. dr. Valentin Blândul)
*Prezentarea atelierului de lumânări, rezultate ale atelierului Artă și meșteșuguri (psihoped. Rodica Haș - responsabil atelier)
*Concluzii (prof. Lucia Popa, director CSEI nr. 1 Oradea), discuții, întrebări, activități administrative; vernisajul expoziției cu produse finale. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Învățăm făcând, trăim muncind”. 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:28:46 Ora standard a Europei de Est