Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „BOFU – Viitor fără frontiere”

De la Oradea la Szeged

Proiectul „BOFU – Viitor fără frontiere”

În perioada 8 – 11 octombrie 2011, la Școala de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră „Avram Iancu” din Oradea, respectiv la Școala Medie de Ordine Publică din Szeged – Ungaria, s-a desfășurat cea de-a 5-a activitate de schimb de experiență la nivelul elevilor din cele două instituții de învățământ, în cadrul Proiectului de Pregătire al Poliției de Frontieră „BOFU – Viitor fără frontiere”.

Astfel, pe același șablon al activităților precedente, în perioada amintită o delegație a școlii noastre formată din șapte persoane, un ofițer și șase elevi, a plecat la Szeged pentru acest schimb de experiență. Elevii școlii orădene au fost incluși în programul de învățământ al școlii maghiare, iar în timpul liber au avut și un program de vizitare a orașului și a obiectivelor de interes din împrejurimile acestuia. După cum am mai spus, este cea de a 5-a activitate din anul 2011, desfășurată în cadrul Acordului de parteneriat care are ca scop identificarea și accesarea de fonduri europene nerambursabile.
De la Szeged la Oradea
De asemenea, în cursul zilei de marți, 8 noiembrie 2011, a sosit la Oradea delegația maghiară, formată tot din șapte persoane, un profesor și șase elevi care au fost cazați în spațiile școlii noastre și care au fost incluși în programul de pregătire din săptămâna
7 – 11 noiembrie 2011. În ziua sosirii, delegația maghiară a fost primită de conducerea instituției. Partenerii noștri au vizitat școala: muzeul amenajat în incintă, sălile de clasă, laboratoarele și spațiile de cazare a elevilor, fiind incluși în programul de învățământ.
În cursul zilei de miercuri, împreună cu o clasă de elevi au făcut o vizită de pregătire la SPF Borș, Punctul comun de contact Borș-Artand și la Punctul de contact Oradea, unde s-au familiarizat cu activitatea și atribuțiile acestor structuri operative ale Poliției de frontieră române.  
Conform programului, joi, delegația maghiară s-a deplasat la Cluj-Napoca, pentru o vizită de lucru la Punctul de trecere a frontierei aeroportuar Cluj-Napoca și la Școala de Pregătire a Agenților de Poliție „Septimiu Mureșan”.
Vineri, la încheierea activității, s-au tras concluziile: experiența câștigată va fi utilizată pentru îmbunătățirea calității învățământului, iar aceste noi contacte vor duce, cu siguranță, la cimentarea legăturilor profesionale între elevii celor două instituții de învățământ; folosirea limbilor străine în conversație ne dă noi competențe europene, iar vizitarea unor structuri operative cu atribuții în supravegherea și controlul frontierei de stat urmărește cunoaștea mai exactă a modului de funcționare și activitatea operativă a structurilor poliției de frontieră din România și Ungaria. (comisar de poliție Eugen MICHEȘ)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul „BOFU – Viitor fără frontiere”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:00 Ora standard a Europei de Est