Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Domeniul Informatică pe locul I (din 36), iar Matematica – pe IV (din 44)

Promovarea imaginii

Domeniul Informatică pe locul I (din 36), iar Matematica – pe IV (din 44)

Printre profesorii universitari care se bucură de respectul și aprecierea colegilor și studenților se numără și dl prof. univ. dr. Constantin Popescu – directorul Departamentului de Matematică și Informatică al Universității din Oradea, aflat în fruntea departamentului nu de dată recentă, ci din 2005.

Cinci programe de licență și master
În rândurile de față, însă, nu ne-am propus să realizăm un portret sau un profil al managerului de departament, ci prezentarea ofertei educaționale și câteva considerații, aprecieri pe care alții le-au făcut la adresa acestui departament (cu cele două domenii) în cadrul unor ierarhizări oficiale (publicate).
În cadrul departamentului vorbim despre trei programe de licență, de 3 ani (toate acreditate): Matematică, Mate-Info și Informatică. În cadrul Masterului există două programe de studii (de 2 ani): Matematică didactică în domeniul Matematică și Sisteme distribuite în internet în domeniul Informatică.
Să mai spunem că la fiecare din cele cinci programe de studii au fost, an de an, destule locuri bugetate.
Departamentul dispune de un colectiv valoros de cadre didactice (34), din care opt profesori universitari doctori și cinci conferențiari doctori, 21 de lectori doctori și asistenți universitari. Prof. univ. dr. Sorin Gal a câștigat în 2011 un grant de cercetare în domeniile Matematică și Informatică din partea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, singurul de la Universitatea din Oradea; cu cele 93,67 de puncte, dl profesor Sorin Gal ocupă locul IV în clasamentul celor 33 de competitori, având în față doar doi reprezentanți ai Academiei Române și un profesor de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Locul III, între universitățile mici 
Potrivit clasamentului publicat pe portalul de business MONEY.ro, Universitatea din Oradea ocupă locul III în rândul universităților de stat mici (după Universitatea din Craiova și Universitatea Transilvania din Brașov), după activitatea științifică relevantă la nivel internațional și indexată între 2002 și 2011, potrivit clasamentului instituțiilor cu activitate de cercetare din România, realizat de Asociația Ad Astra.
Potrivit listei instituțiilor din România cu activitate de cercetare, domeniul Informatică din cadrul departamentului de Matematică și Informatică al Universității din Oradea ocupă locul I în clasamentul întocmit de Ad Astra (Cartea albă a cercetării din România), dintr-un total de 36 de universități și institute de cercetare din România, iar domeniul Matematică – locul IV, din 44 de universități și institute de cercetare din România.
Experiență remarcabilă de predare și cercetare în străinătate
Profesorii Departamentului de Matematică și Informatică au o experiență remarcabilă de predare și cercetare în străinătate, în special în Statele Unite ale Americii și Europa, după cum aveam să aflăm de la directorul departamentului.
Mulți profesori din cadrul acestui departament au predat cursuri la universități americane sau au lucrat la diverse proiecte de cercetare în cadrul unor universități europene: prof. univ. dr. Sorin Gal (Memphis University, SUA), prof. univ. dr. Constantin Popescu (Centre for Quantifiable Quality of Service in Communication Systems, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norvegia; Aarhus University, Danemarca), prof. univ. dr. Mircea Balaj (Universitatea Tehnică din Bielsko-Biala, Polonia), prof. univ. dr. Daniel Pașca (Worcester Polytechnic Institute si City University of New York, SUA), conf. univ. dr. Liviu H. Popescu (University of Texas at El Paso, SUA), lect. univ. dr. Barnabaș Bede (University of Texas at El Paso si University of Texas Pan-American, SUA), prof. univ. dr. Alexandru Bica (Universite d’Orleans, Franța; Aldo Moro University of Bari, Italia), conf. univ. dr. Aurel Căuș (Universite d’Orleans, Franța). (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Domeniul Informatică pe locul I (din 36), iar Matematica – pe IV (din 44).

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:47:59 Ora standard a Europei de Est