Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un pedagog de școală nouă

La final de „stagiune” și proiect

Un pedagog de școală nouă

La final de proiect, actorii economiști orădeni au prezentat, astăzi (joi, 8 noiembrie 2007), cea de-a treia piesă a „stagiunii” – „Un pedagog de școală nouă”, după I.L. Caragiale. În cadrul proiectului „Lumea teatrului în ochii generației de mâine”, coordonat de prof. Ovidiu Marc, cu concursul drei prof. Andreea Ciobanu, au fost prezentate trei piese de teatru.

Piesa lui Caragiale, bine interpretată (de Geanina Moza, Alexa Radu, Daniela Cociuba, Marius Marina, Adrian Bora, Mircea Pășcuț, Paul Păscar, Cristian Mihuța, Andrei Farnas, Dorin Pop, Cătălin Rus, Sergiu Purge, Dănuț Berghian, Sorin Duluș, George Hanga, Adrian Alb, Laurențiu Andrei și Darius Praja; Răzvan Druță – sunet) a avut succes, astfel că la final, atât actorii, cât și coordonatorul de proiect și regizorul s-au arătat mulțumiți.
De ce teatru și nu un concurs de matematică…
„Elevii sunt mai atrași de teatru decât de matematică, ne spune Ovidiu Marc, profesor de matematică, și coordonator al proiectului. Teatrul se adresează direct sufletului. Și dacă tot nu mai merg tinerii la teatru, am zis să le aducem noi teatrul în școală”.
Dacă o fi să mai demareze un proiect, profesorul va merge pe curs de artă fotografică sau ecologie, pentru că de mic copil s-a inițiat în arta fotografică participând la cursurile organizate la Palatul Copiilor și Elevilor.
„Cum proiectul cu teatru e la final, urmează să apară și produsele finale: o broșură în care vor fi trecute toate etapele parcurse și mijloacele de realizare, și un DVD cu cele trei piese prezentate. După cum se poate vedea, acum am realizat, o expoziție de fotografii cu costumele folosite”, adaugă regizorul Andreea Ciobanu.
Să mai spunem că proiectul elevilor de la Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea a obținut finanțare din partea primăriei (10.000 RON). (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un pedagog de școală nouă.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 07:11:09 Ora standard a Europei de Est