Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Romeo și Julieta la Teatrul de Stat din Oradea

O nouă experiență împărtășită

Romeo și Julieta la Teatrul de Stat din Oradea

În seara zilei de 6 decembrie, 26 de elevi ai Școlii cu clasele I-VIII nr. 16 Oradea au fost însoțiți de doamna profesoară de limba și literatura română, Flori Crețiu, la Teatrul de Stat din Oradea, pentru a viziona piesa de teatru „Romeo și Julieta” scrisă de William Shakespeare.

Nu pot fi descrise ușor în cuvinte sentimentele pe care le-am trăit, împreună fiind, asistând la această reprezentație de zile mari. Actorii, decorurile, replicile, viziunea regizorală și costumele au stat în centrul atenției noastre pe parcursul întregului spectacol. Ne-am lăsat cu plăcere acaparați de noianul de sentimente ce veneau dinspre scenă asupra noastră, făcându-ne să uităm de noi timp de mai bine de 90 de minute.
Pentru a ne forma și mai clar o părere obiectivă asupra evenimentului, dăm cuvântul elevilor școlii:  „În sala de teatru a fost o atmosferă foarte plăcută. Toți eram fascinați de povestea celor doi îndrăgostiți și parcă făceam parte din ea”, precizează Andreea Luminița Băbălai, elevă în clasa a VII-a A.
„Cu toții ne-am simțit minunat și nimeni nu a regretat că în acea seară a pierdut câteva ore asistând la reprezentație, decât să stea acasă în fața calculatorului. A fost o experiență foarte plăcută la teatru. Recomand o astfel de ieșire din cotidian oricărui elev de gimnaziu sau liceu”, zice Vlad Marcu, alt elev al școlii noastre.
„Chiar dacă finalul a fost atât de trist, nimic nu a putut sterge din bucuria de a fi alături de alți elevi din școala mea  la acest eveniment cultural. Fericirea a fost cu atât mai  mare cu cât am pășit pentru prima dată în sala spațioasă și fascinantă a Teatrului de Stat din Oradea”, a adăugat Meșter Kinga, elevă din clasa a VI-a D, secția maghiară. (Fl. C.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Romeo și Julieta la Teatrul de Stat din Oradea.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:46 Ora standard a Europei de Est