Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Schimb european de decorațiuni de Crăciun

La Eco Școala „Avram Iancu”

Schimb european de decorațiuni de Crăciun

La inițiativa Universității Agora (asist. univ. dr. Alina Angela Manolescu), Eco Școala „Avram Iancu” din Oradea s-a înscris în proiectul european „Christmas Exchange”.

Astfel, elevii a șapte clase (după cum urmează: clasa a II-a C (prof. Cîrciumaru Stelieana), a III-a C (prof. Toader Monica), a IV-a A (prof. Bejușca Elena), a IV-a B (înv. Lovas Marta), a IV-a C (prof. Mihele Ioana), a VI-a C (prof. Goina Felicia), și a VI-a A (prof. Șpan Claudia) au realizat timp de câteva zile decorațiuni pentru pomul de Crăciun care să fie reprezentative pentru țara noastră. Acestea au putut fi făcute din orice material (plastic, lemn, hârtie, lut etc.), au putut avea orice mărime, avându-se totuși în vedere că ele vor trebui să poată fi atârnate într-un brad de Crăciun. Alături de aceste decorațiuni, școlile participante au întocmit un pachet de informații asupra modului în care Crăciunul se sărbătorește în regiunea și/sau țara lor. Informațiile au putut fi structurate într-o broșură, un material power point sau orice alte suporturi creative (la alegere). La realizarea acestor materiale și-au dat concursul dl instit. Negruț Constantin (secțiunea muzicală, coordonatorul grupului vocal) și dna prof. Porteleki Crina (traducerea în limba engleză a materialului legat de prezentarea școlii).
Decorațiunile și pachetele informaționale făcute de școala noastră (un CD despre școală și elevii participanți la proiect și un CD cu cântecele de iarnă ale grupului vocal al școlii - Allegria) au fost trimise celorlalte școli și centre Europe Direct, în total 34 de unități școlare din România, Franța, Belgia, Italia, Anglia, Polonia, Spania, Suedia, Slovenia etc.
La rândul nostru, am primit pachete de la toate celelate școli. Cu podoabele primite am împodobit  un brad de Crăciun, iar cu materialele primite, am realizat o expoziție. Cei din Wales au făcut „Welsh Love Spoons” (linguri de dragoste galeze) din lut, pe care le-au pictat și le-au legat o fundiță pentru a putea fi agățate în brad; suedezii au făcut un coșuleț împletit, biscuiți și prăjiturele de ghimbir de agățat în brazi; cei din Cornwall au realizat un CD cu articole despre modul în care sărbătoresc ei Crăciunul, rețete, cântece și poze cu ei făcând decorațiuni; spaniolii au scos o frumoasă carte cu informații listate și fotografii, incluzând detalii despre regiune, satul de unde provine școala, instituția de învățământ, tradiția spaniolă a celor Trei Bărbați Înțelepți, unele rețete, muzica și versurile unui cântec spaniol de Crăciun și poze cu elevii pregătind decorațiunile etc.
Mulțumim pe această cale doamnei director, prof. Gheorghina Bîrlădeanu prin intermediul căreia ni s-a oferit oportunitatea de a realiza acest schimb european de decorațiuni, în fond un schimb cultural-informațional cu privire la tradiții europene de Crăciun. (Monica Toader)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:05 Ora standard a Europei de Est