Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Două țări, un scop, succes comun!

Diseminare proiect

Două țări, un scop, succes comun!

Departamentul de Geografie, Turism și Amenajarea Teritoriului din cadrul Facultății de Geografie, Turism și Sport a Universității din Oradea, a derulat cu succes în calitate de Lider, pe parcursul anului 2011, proiectul Dezvoltarea complementară și comună a programelor doctorale de studiu între România și Ungaria, Huro /0901/097/2.3.1, cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria - România 2007-2013, în valoare de 156.980 euro.

Proiectul s-a desfășurat pe o perioadă de 12 luni, fiind coordonat de dl prof. univ. dr. Alexandru Ilieș, alături de o echipă formată din prof. univ. dr. Nicolae Josan, prof. univ. dr. Jan Wendt, conf. univ. dr. Dorina Camelia Ilieș, lector univ. dr. Ioana Josan, lector univ. dr. Lucian Blaga, asistent univ. Vasile Grama, prep. univ. dr. Grigore Herman și ec. Crina Gherlea. Partenerul maghiar a fost Departamentul de Geografie Socială, Dezvoltare și Planificare Regională al Universității din Debrecen, cu o echipă coordonată de dl  prof. univ. dr. Kozma Gábor.
Obiectivul general al proiectului l-a constituit dezvoltarea programelor de studii doctorale prin cooperarea transfrontalieră dintre universități, proiectul născându-se din nevoia îmbunătățirii oportunităților studenților de a urma un program doctoral și dezvoltarea programelor de cercetare și educație inovativă comune.
Proiectul s-a adresat unui număr de 20 de doctoranzi, 10 din România și 10 din Ungaria și a presupus participarea acestora la un număr de opt cursuri comune focusate pe probleme de cooperare transfrontalieră, patru dintre acestea fiind oferite prin programul E-Learning de pregătire concomitentă. De asemenea, proiectul a sprijinit 10 cadre didactice și 10 cercetători, atât români cât și maghiari, în proporții egale, pentru participarea la activități din cadrul proiectului – workshop-uri, vizite de studiu și o școala de vară organizată de către partenerul maghiar.
Proiectul a promovat egalitatea de șanse între bărbați și femei în elaborarea și punerea în aplicare a activităților și obiectivelor stipulate și a cuprins măsuri adecvate pentru prevenirea oricărei discriminări bazate pe sex, rasă, religie, origine etnică, vârstă, convingeri, handicap sau orientare sexuală în fiecare etapă a derulării sale.
Conținutul acestui comunicat de presă nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Uniunii Europene. (prof. univ. dr. Alexandru ILIEȘ - director de proiect)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:29 Ora standard a Europei de Est